{"id":372,"date":"2022-02-28T13:01:19","date_gmt":"2022-02-28T13:01:19","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/?p=372"},"modified":"2022-03-23T13:53:58","modified_gmt":"2022-03-23T13:53:58","slug":"svenskamnenas-organisering-och-innehall-i-en-tid-av-forandring","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/2022\/02\/28\/svenskamnenas-organisering-och-innehall-i-en-tid-av-forandring\/","title":{"rendered":"Svensk\u00e4mnenas organisering och inneh\u00e5ll i en tid av f\u00f6r\u00e4ndring"},"content":{"rendered":"\n

Susanne Duek, lektor vid institutionen f\u00f6r pedagogiska studier och utbildningsledare vid rektorsutbildningen, samt Anna Lindholm, lektor i svenska som andraspr\u00e5k vid institutionen f\u00f6r spr\u00e5k, litteratur och interkultur<\/p>\n\n\n\n

Som de flesta l\u00e4sare av denna blogg s\u00e4kert redan vet, finns det sedan 1995 tv\u00e5 likv\u00e4rdiga svensk\u00e4mnen i svensk skola (grundskolan och gymnasiet): svenska som andraspr\u00e5k (sva) och svenska (sve). De b\u00e5da \u00e4mnenas kursplaner f\u00f6r grundskolan och gymnasiet har hittills sett mycket lika ut. Den reviderade l\u00e4roplanen (Lgr22) som ska implementeras ht 2022 visar p\u00e5 ett tydligare s\u00e4tt \u00e4n f\u00f6reg\u00e5ngaren vad som skiljer \u00e4mnena \u00e5t. H\u00e4r<\/a> kan ni l\u00e4sa j\u00e4mf\u00f6relser mellan de tv\u00e5 svensk\u00e4mnena och om vad som skiljer dem \u00e5t i Lgr22.<\/p>\n\n\n\n

Vi vet att de b\u00e5da \u00e4mnena inte s\u00e4llan undervisas i gemensamma grupper och att elever ibland f\u00e5r betyg i sva, fast de i sj\u00e4lva verket har undervisats i sve av l\u00e4rare som kan sakna beh\u00f6righet att undervisa i sva. Detta \u00e4r naturligvis anm\u00e4rkningsv\u00e4rt. D\u00e4rtill finns det l\u00e4rare som under en \u00f6verg\u00e5ngsperiod gavs beh\u00f6righet att undervisa i sva, men som inte har n\u00e5gon som helst utbildning i \u00e4mnet. P\u00e5 pappret \u00e4r de allts\u00e5 beh\u00f6riga, men saknar utbildning f\u00f6r att undervisa i detta \u00e4mne. De reviderade kursplanerna d\u00e4r skillnaderna mellan svensk\u00e4mnena \u00e4r p\u00e5tagliga v\u00e4cker fr\u00e5gan om det fr\u00e5n h\u00f6sten 2022 kommer att vara m\u00f6jligt att bedriva undervisning som tidigare och, inte minst, fr\u00e5gan om det g\u00e5r att undervisa de b\u00e5da \u00e4mnena i samma undervisningsgrupp? Nationellt centrum <\/a>f\u00f6r svenska som andraspr\u00e5k<\/a> kommenterar denna fr\u00e5ga p\u00e5 f\u00f6ljande s\u00e4tt:<\/p>\n\n\n\n

<\/p>Vi p\u00e5 NC menar att det kan vara mycket sv\u00e5rt, och ibland faktiskt om\u00f6jligt, f\u00f6r en ensam l\u00e4rare att samtidigt undervisa i modersm\u00e5lssvenska och svenska som andraspr\u00e5k i samma undervisningsgrupp, s\u00e5 att b\u00e5da kursplanerna efterlevs och alla elevers behov tillgodoses.<\/cite><\/blockquote>\n\n\n\n

Under v\u00e5ren 2022 kommer Skolverket att offentligg\u00f6ra en \u00f6versyn av svensk\u00e4mnena. Enligt \u00c4mnesl\u00e4raren<\/a> kommer Skolverket att f\u00f6resl\u00e5 en hopslagning av de b\u00e5da \u00e4mnena. Under senh\u00f6sten 2021 debatterade forskare och representanter fr\u00e5n Skolverket denna fr\u00e5ga i Altinge<\/a>t. Forskarna som deltog i denna debatt menar att en sammanslagning av \u00e4mnena skulle vara olycklig p\u00e5 flera plan, och att de st\u00f6rsta f\u00f6rlorarna skulle vara elever i behov av undervisning i sva. Det eventuella f\u00f6rslaget p\u00e5 en inkorporering av \u00e4mnena kommer allts\u00e5 n\u00e4stan samtidigt som den nya kursplanen f\u00f6r sva ska sj\u00f6s\u00e4ttas. Med tanke p\u00e5 de nu f\u00f6rtydligade skillnaderna mellan \u00e4mnena verkar dessa budskap motstridiga. Fr\u00e5gan om det efter implementeringen av de nya kursplanerna kommer att vara m\u00f6jligt att undervisa i de b\u00e5da \u00e4mnena i samma klassrum \u00e5terkommer vi till.<\/p>\n\n\n\n

Sedan h\u00f6sten 2021 arbetar undertecknade tillsammans med Jenny Uddling, lektor vid H\u00f6gskolan i Bor\u00e5s, med projektet \u201dSva-\u00e4mnets vara eller inte vara\u201d d\u00e4r vi unders\u00f6ker vilka antaganden hos rektorer och l\u00e4rare samt andra faktorer som ligger till grund f\u00f6r sva-\u00e4mnets lokala utformning i fr\u00e5ga om organisering och undervisning.<\/p>\n\n\n\n

Under h\u00f6sten har knappt hundra skolledare svarat p\u00e5 en enk\u00e4t som kartl\u00e4gger organiseringen f\u00f6r de b\u00e5da svensk\u00e4mnena. D\u00e4refter har vi genomf\u00f6rt intervjuer med totalt 16 l\u00e4rare och skolledare. I intervjuerna har vi p\u00e5 ett djupare plan unders\u00f6kt skolledarnas och l\u00e4rarnas uppfattningar om och reflektioner kring framf\u00f6r allt sva-\u00e4mnet och dess organisering och utformning ute p\u00e5 skolorna. B\u00e5de enk\u00e4terna och intervjuerna visar att det finns en rad olika varianter av hur man v\u00e4ljer att organisera sva-undervisningen. Detta \u00e4r inte s\u00e4rskilt \u00f6verraskande. Bland annat Skolinspektionen (2020) och Skolverket (2018) har tidigare pekat p\u00e5 att variationen \u00e4r stor och att kvaliteten p\u00e5 undervisningen i sva inte s\u00e4llan \u00e4r bristf\u00e4llig.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom de varierande s\u00e4tten att organisera sva-undervisningen visar intervjusvaren ocks\u00e5 att de valda s\u00e4tten att organisera undervisning i sva grundas i l\u00e4rares och rektorers kunskaper om och erfarenheter av flerspr\u00e5kiga elever, ideologier och tillg\u00e5ng till utbildade sva-l\u00e4rare. Organiseringen \u00e4r ofta flexibel, men p\u00e5 flera h\u00e5ll saknas objektiva bed\u00f6mningar och rutiner f\u00f6r vilka elever som ska undervisas i sva. I n\u00e5gra fall \u00e4r det en fr\u00e5ga om personella resurser om eleven kan f\u00e5 undervisning i sva, allts\u00e5 en fr\u00e5ga om dels tillg\u00e5ng till sva-l\u00e4rare, dels beroende p\u00e5 hur m\u00e5nga elever som f\u00f6r tillf\u00e4llet beh\u00f6ver sva-undervisning. N\u00e4r m\u00e5nga elever \u00e4r i behov av sva-undervisning kan skolor ibland prioritera de som har st\u00f6rst behov, \u00e4ven om det finns andra elever som ocks\u00e5 har r\u00e4tt till undervisning i sva. M\u00e5nga av l\u00e4rarna i v\u00e5r studie efterfr\u00e5gar m\u00f6jligheten att ha n\u00e5gon form av f\u00f6rberedelsegrupp eller ett eget f\u00f6rberedande \u00e4mne: svenska f\u00f6r nyanl\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

Den diskussion om sva-\u00e4mnet som p\u00e5g\u00e5r och den ovan n\u00e4mnda \u00f6versynen av \u00e4mnena styr delvis de skilda s\u00e4tten att organisera de b\u00e5da \u00e4mnena. NC:s ovan citerade uttalande har varit avg\u00f6rande f\u00f6r \u00e5tminstone en skola som har valt att omorganisera de b\u00e5da \u00e4mnena till separata undervisningsgrupper fr\u00e5n ht 21 med rektors motivering att \u201ddet \u00e4r s\u00e5 h\u00e4r v\u00e4gen fram\u00e5t nu kommer att se ut\u201d. En l\u00e4rare som arbetar p\u00e5 skolan s\u00e4ger: \u201dvi kan ju inte forts\u00e4tta \u00e5 ha sva integrerat i svenskundervisningen\u201d. L\u00e4raren menar att skillnaderna mellan \u00e4mnena i Lgr22 \u00e4r f\u00f6r stora f\u00f6r att kunna undervisa sve och sva tillsammans. Generellt ser vi att rektorerna har stor tillit till sina sva-l\u00e4rare och tar st\u00f6d i deras kunskaper. N\u00e4r rektor sj\u00e4lv har goda kunskaper ger detta avtryck i verksamheten och rektor kan d\u00e5 sj\u00e4lv utg\u00f6ra st\u00f6d f\u00f6r l\u00e4rarna i arbetet med att utveckla sva-undervisningen. Vid alla de skolor som vi unders\u00f6kt p\u00e5g\u00e5r aktiva samarbeten mellan rektor och sva-l\u00e4rare och flexibla organisationer \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet i detta bitvis sn\u00e5riga arbete. N\u00e5gra har, medan andra saknar, rutiner och bed\u00f6mningsunderlag f\u00f6r vem som ska l\u00e4sa sva. F\u00f6r de som saknar rutiner g\u00f6rs ibland godtyckliga bed\u00f6mningar, menar flera av l\u00e4rarna.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, tillbaka till fr\u00e5gan om det kommer att vara m\u00f6jligt att undervisa sve och sva integrerat framledes? Vi menar att det inte finns n\u00e5got enkelt svar p\u00e5 den fr\u00e5gan. Men en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att det \u00f6verhuvudtaget ska vara m\u00f6jligt \u00e4r att undervisande l\u00e4rare har kunskaper om och \u00e4r utbildade f\u00f6r att undervisa i b\u00e5de<\/em> svenska och svenska som andraspr\u00e5k. Kursplanerevideringen tycks ha satt ig\u00e5ng diskussioner om organisering, bed\u00f6mning och sva-\u00e4mnets inneh\u00e5ll och utformning ute p\u00e5 skolorna \u00ad\u2013 en mycket viktig diskussion, anser vi. <\/p>\n\n\n\n

Susanne Duek och Anna Lindholm, februari 2022<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Susanne Duek, lektor vid institutionen f\u00f6r pedagogiska studier och utbildningsledare vid rektorsutbildningen, samt Anna Lindholm, lektor i svenska som andraspr\u00e5k vid institutionen f\u00f6r spr\u00e5k, litteratur och interkultur Som de flesta l\u00e4sare av denna blogg s\u00e4kert redan vet, finns det sedan 1995 tv\u00e5 likv\u00e4rdiga svensk\u00e4mnen i svensk skola (grundskolan och gymnasiet): svenska som andraspr\u00e5k (sva) och … <\/p>\n