{"id":426,"date":"2022-04-05T13:11:49","date_gmt":"2022-04-05T13:11:49","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/?p=426"},"modified":"2022-04-05T13:34:27","modified_gmt":"2022-04-05T13:34:27","slug":"manga-knappar-i-vart-hus-barn-och-teknik-i-samtida-barn-och-ungdomslitteratur","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/2022\/04\/05\/manga-knappar-i-vart-hus-barn-och-teknik-i-samtida-barn-och-ungdomslitteratur\/","title":{"rendered":"\u201cM\u00e5nga knappar i v\u00e5rt hus\u201d: Barn och teknik i samtida barn- och ungdomslitteratur"},"content":{"rendered":"\n
Jakob Olsson, doktorand i litteraturvetenskap<\/p>\n\n\n\n
Medieteoretikern Marshall McLuhan och den grafiska formgivaren Quentin Fiore (1967) inleder sin The Medium is the Massage: An Inventory of Effects<\/em>, en n\u00e4tt liten bok rikt illustrerad av Fiore, med ett konstaterande om den teknologiska situationen vid 60-talets slut. Det \u00e4r en tid, menar de, d\u00e4r den elektriska tekniken omformar och omstrukturerar alla aspekter av m\u00e4nniskors liv \u2013 varje tanke, handling och institution (McLuhan & Fiore, 1967, s.10). D\u00e4refter f\u00f6ljer, i resten av boken, en inventering av teknikens effekter p\u00e5 individen, hennes relationer till andra m\u00e4nniskor och v\u00e4rlden i stort.<\/p>\n\n\n\n Ett liknande projekt f\u00f6retas n\u00e4stan 50 \u00e5r senare av en annan, \u00e4nnu n\u00e4ttare och lika illustrerad, bok: Trycka knappen<\/em>, en Pixi-bok med text av Lotta Olsson och bilder av Charlotte Ramel (2014). I denna bilderbok p\u00e5 vers f\u00f6ljer vi en flicka och hennes nalle genom deras elektriska vardag d\u00e4r dagen, efter ett f\u00f6rsta konstaterande om att det finns \u201d[m]\u00e5nga knappar i v\u00e5rt hus\u201d, inleds med att flickan trycker p\u00e5 ljusknappen: \u201dB\u00e4sta knappen \u2013 kommer ljus\u201d (Olsson & Ramel, 2014, s. 5-6). Under dagen trycker flickan och nallen p\u00e5 m\u00e5nga andra bra knappar. N\u00e4r de trycker p\u00e5 radion kommer det s\u00e5ng och trycker de p\u00e5 mikrov\u00e5gsugnen, eller \u201dv\u00e4llingteven\u201d som den kallas h\u00e4r, blir maten varm. Trycker de p\u00e5 telefonen kan de prata med varandra fr\u00e5n varsin \u00e4nde av rummet. Men det finns ocks\u00e5 knappar som st\u00e4ller till problem. En av knapparna startar dammsugaren, \u201dsugarsaken\u201d, som suger tag i flickans kl\u00e4der och n\u00e4r nallen ska trycka p\u00e5 de m\u00e5nga knapparna p\u00e5 tevens fj\u00e4rrkontroll faller den i marken och g\u00e5r s\u00f6nder. Det finns ocks\u00e5, konstaterar de, s\u00e5dant som inte \u00e4r eller har knappar \u2013 d\u00e4ribland k\u00f6ttbullen p\u00e5 tallriken, nallens nos och flickans napp. Efter en l\u00e5ng dag f\u00e5r det r\u00e4cka med knappar och de trycker \u00e5terigen p\u00e5 \u201d[b]\u00e4sta knappen \u2013 sl\u00e4cka\u201d (Olsson & Ramel, 2014, s. 26).<\/p>\n\n\n\n Trycka knappen <\/em>\u00e4r, liksom McLuhans och Fiores text, en inventering av effekter. Det \u00e4r en ber\u00e4ttelse som utspelar sig i, och som handlar om, v\u00e5r samtida maskinpark och som visar olika s\u00e4tt varp\u00e5 v\u00e5ra livsv\u00e4rldar formas av den. Vardagen \u00e4r fylld av anv\u00e4ndbara, roliga och ibland lite riskabla knappar som vi m\u00e5ste f\u00f6rh\u00e5lla oss till. Och knapparna inverkar p\u00e5 v\u00e5rt s\u00e4tt att f\u00f6rh\u00e5lla oss till ocks\u00e5 annat som nu, j\u00e4mte sina andra attribut, kan definieras genom att vara icke-knappar eller sakna knappar. Det som f\u00f6rst och fr\u00e4mst skiljer inventeringsprojektet Trycka knappen <\/em>fr\u00e5n inventeringsprojektet The Medium is the Massage: An Inventory of Effects <\/em>\u00e4r dels att det \u00e4r en sk\u00f6nlitter\u00e4r bok, dels att det \u00e4r en sk\u00f6nlitter\u00e4r bok f\u00f6r barn \u2013 om specifikt barnets f\u00f6rh\u00e5llande till tekniken. Annars liknar de varandra p\u00e5 flera s\u00e4tt, d\u00e4r ytterligare en gemensam n\u00e4mnare \u00e4r att alla inblandade inventerare \u00e4r vuxna.<\/p>\n\n\n\n I mitt p\u00e5g\u00e5ende avhandlingsprojekt intresserar jag mig f\u00f6r texter som Trycka knappen<\/em>;samtida sk\u00f6nlitteratur f\u00f6r barn och unga, producerade av vuxna, som p\u00e5 olika s\u00e4tt gestaltar teknik och ungas teknikanv\u00e4ndande. I fokus st\u00e5r den digitala tekniken som p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt definierar v\u00e5r teknikhistoriska period genom b\u00e5de digitaliseringen av tidigare icke-digitala teknologier och inf\u00f6randet av nya s\u00e5dana, vilka spelar s\u00e5v\u00e4l centrala som mer perifera, men s\u00e4llan helt fr\u00e5nvarande, roller i de olika delarna av m\u00e4nniskors liv. Inte minst p\u00e5tagliga \u00e4r de digitala apparaterna och systemen i den vidare diskursen om just ungas f\u00f6rh\u00e5llande till tekniken d\u00e4r vuxenv\u00e4rlden inser vikten av ungas digitala kompetens samtidigt som det finns en oro \u00f6ver teknikanv\u00e4ndandets potentiellt negativa konsekvenser. Och \u201d[d]igitaliseringen av v\u00e5r v\u00e4rld och vardag\u201d, som Svenska barnboksinstitutet (2014) skriver i en av sina \u00e5rliga bokprovningar d\u00e4r tendenser i den svenska utgivningen presenteras, \u201dg\u00e5r inte barn- och ungdomsb\u00f6ckerna f\u00f6rbi. Tv\u00e4rtom har tekniken ofta en avg\u00f6rande roll i handlingen i b\u00f6ckerna\u201d(s. 9). I bokprovningarna har det bland annat uppm\u00e4rksammats att ber\u00e4ttelser om sociala medier och virtuella v\u00e4rldar blir allt vanligare, att \u201ds\u00e4ttet att kommunicera i vardagsber\u00e4ttelserna [f\u00f6r\u00e4ndras] i och med att de fiktiva gestalterna messar, chattar, skickar smileys, instagrammar, tar selfies med mera\u201d, liksom att mobbning och sexuella trakasserier \u00f6ver internet \u00e4r ett \u00e5terkommande inslag (Svenska barnboksinstitutet, 2014, s. 9-10; Svenska barnboksinstitutet, 2017, s. 13; Svenska barnboksinstitutet, 2018, s. 11). Vuxenv\u00e4rldens m\u00e5nga och delvis motstridiga tankar om ungas teknikanv\u00e4ndning g\u00f6r sig synliga ocks\u00e5 h\u00e4r \u2013 deras inventeringar av teknikens effekter \u00e4r s\u00e4llan, om n\u00e5gonsin, neutrala. Dock kan de vara mer eller mindre nyanserade, s\u00e5som Trycka knappen <\/em>som lyfter m\u00e5nga olika sidor av barn-teknik-relationen.<\/p>\n\n\n\n Flickan och hennes nalle, som f\u00f6rh\u00e5ller sig till s\u00e5v\u00e4l analoga som digitala apparater i Trycka knappen<\/em>,\u00e4r allts\u00e5 l\u00e5ngt ifr\u00e5n ensamma i barn- och ungdomslitteraturen. H\u00e4r vill jag, med mitt avhandlingsprojekt, bidra med en egen inventering av effekter. Vad har dessa vuxenproducerade texter om teknik och teknikanv\u00e4ndande att s\u00e4ga de t\u00e4nkta, unga l\u00e4sarna om vad det inneb\u00e4r att vara ett barn i ett hus med m\u00e5nga \u2013 ibland anv\u00e4ndbara och roliga, ibland riskabla \u2013 knappar?<\/p>\n\n\n\n Jakob Olsson, april 2022<\/p>\n\n\n\n Litteratur:<\/strong><\/p>\n\n\n\n McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967). The Medium is the Massage: An Inventory of Effects<\/em>. Bantam Books.<\/p>\n\n\n\n Olsson, L. & Ramel, C. (2014). Trycka knappen<\/em>. Bonnier Carlsen.<\/p>\n\n\n\n Svenska barnboksinstitutet (2014). Bokprovning p\u00e5 Svenska barnboksinstitutet: en dokumentation. \u00c5rg\u00e5ng 2013: 12 mars \u2013 24 april 2014 <\/em>[Elektronisk resurs]. H\u00e4mtad fr\u00e5n https:\/\/www.barnboksinstitutet.se\/wp-content\/uploads\/2018\/10\/Argang_2013.pdf<\/p>\n\n\n\n Svenska barnboksinstitutet (2017). Bokprovning p\u00e5 Svenska barnboksinstitutet: en dokumentation. \u00c5rg\u00e5ng 2016: 21 mars \u2013 11 maj 2017 <\/em>[Elektronisk resurs]. H\u00e4mtad fr\u00e5n https:\/\/www.barnboksinstitutet.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/Bokprovning-2017-dokumentation.pdf<\/p>\n\n\n\n Svenska barnboksinstitutet (2018). Bokprovning p\u00e5 Svenska barnboksinstitutet: en dokumentation. \u00c5rg\u00e5ng 2017: 21 mars \u2013 17 maj 2018 <\/em>[Elektronisk resurs]. H\u00e4mtad fr\u00e5n https:\/\/www.barnboksinstitutet.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/2017-%C3%A5rs-utgivning-dokumentation.pdf<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Jakob Olsson, doktorand i litteraturvetenskap Medieteoretikern Marshall McLuhan och den grafiska formgivaren Quentin Fiore (1967) inleder sin The Medium is the Massage: An Inventory of Effects, en n\u00e4tt liten bok rikt illustrerad av Fiore, med ett konstaterande om den teknologiska situationen vid 60-talets slut. Det \u00e4r en tid, menar de, d\u00e4r den elektriska tekniken omformar … <\/p>\n