{"id":476,"date":"2022-08-29T09:51:10","date_gmt":"2022-08-29T09:51:10","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/?p=476"},"modified":"2022-08-29T10:00:04","modified_gmt":"2022-08-29T10:00:04","slug":"hur-kan-undervisningen-stotta-elevers-skapande-av-multimodala-digitala-texter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sola.kau.se\/cslblog\/2022\/08\/29\/hur-kan-undervisningen-stotta-elevers-skapande-av-multimodala-digitala-texter\/","title":{"rendered":"Hur kan undervisningen st\u00f6tta elevers skapande av multimodala digitala texter?"},"content":{"rendered":"\n
Lisa Molin,
Lektor vid Center f\u00f6r skolutveckling, Utbildningsf\u00f6rvaltningen, G\u00f6teborgs stad, och Institutionen f\u00f6r Pedagogik och Pedagogisk Profession, G\u00f6teborgs universitet<\/p>\n\n\n\n
Att veta hur man tar del av information och g\u00f6r sin r\u00f6st h\u00f6rd via digitala texter p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r idag grundl\u00e4ggande f\u00f6r att vara delaktig i det demokratiska samh\u00e4llet. En viktig del \u00e4r att f\u00f6rst\u00e5 hur multimodala uttryckss\u00e4tt, s\u00e5som bilder, ljud, symboler och traditionell text i kombination, kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 och skapa budskap. I den svenska skolans styrdokument st\u00e5r det att elever ska f\u00e5 utveckla f\u00f6rm\u00e5gan att anv\u00e4nda digitala redskap och medier f\u00f6r skapande, kommunikation och l\u00e4rande. Anv\u00e4ndning och f\u00f6rst\u00e5else av texter d\u00e4r olika uttryckss\u00e4tt samspelar beskrivs ocks\u00e5 i det centrala inneh\u00e5llet i de flesta \u00e4mnen. Men hur kan man konkret st\u00f6tta utvecklingen av s\u00e5dana f\u00f6rm\u00e5gor hos elever i klassrummet?<\/p>\n\n\n\n