Bosse Lundqvist jobbar som radiopluggare, vilket innebär att han är involverad i att pusha låtar in på radiokanaler. Han tar upp något som tidigare nämnts flera gånger: som artist, fundera ut vad som är tanken med artisten. Då är det mycket lättare att nå ut.
Här är några punkter som jag tagit med mig från konversationen:
- Fastna inte för mycket i vilken låt som är en singel, och vilka som är på albumet. Ibland kan det vara uppenbart, men ibland kan det behövas någon utomstående, eller till och med en publik för att klura ut vilken låt som verkligen funkar bäst som singel. Därför behöver man inte heller tänka ut vad som är singeln när man gör albumet, det går bra att göra musiken först och välja ut sin singel sedan.
- Han tänker alltid olika för vilken låt det är och vilken radiokanal det gäller. Han pushar aldrig in en låt på ett ställe där det inte passar.
- Om man vill få en känsla för om ens egna låt håller måttet, eller passar in i en viss typ av radiokanal, eller spotify-spellista, kan ett bra trick vara att göra en lista med den musik man vill passa ihop med och slänga in sin egna låt nånstans i mitten. Då får man en känsla av hur den fungerar i sammanhanget.
- Lyssnarna bestämmer alltid. Vare sig det är radio eller spotify eller något annat ställe. Det tas alltid fram statistik på vad som lyssnas på och vad som är så kallade “avzappare” alltså sådant som skippas. Är en låt helt enkelt inte så bra, eller artisten för okänd kommer den att “sjunka” alltså spelas mindre på radiokanalen eller liknande.
- Det tar alltid lång tid för debutanter. Det kan till och med vara bättre att inte hamna på en för stor lista för tidigt, utan bygga upp lite following först. Det är för att om en för färsk artist hamnar i fel sammanhang kan det va så att den känns okänd för många, därför klickar många vidare, och låten sjunker till botten.
- Den stora massan är alltid långsam på nya intryck och ny musik. Man lyssnar helst på det man känner igen. Det är därför det är så viktigt att man låter saker få puttra lite innan de kan ta fart.
- “Callouts” är ett ord som används inom radio och betyder helt enkelt lyssnarundersökningar. Radion förlitar sig mycket på detta.
Ett tips han har till de som är artister och musikskapare är att helt enkelt hålla igång och utveckla sitt hantverk till sin bästa förmåga. Att inte fastna för mycket på om någon låt inte blir 100%, utan släppa den då och försöka jobba vidare. Han nämner också att slå in i popbranschen är bland det svåraste man kan göra (Kommersiell radio kan få in 600-700 låtar i veckan och lägger bara in 1 eller 2 av dessa). Han nämner också slutligen att det finns så väldigt många vägar att gå och så många som leder till något bra.