Att få en inblick i Helen Wigrens syn på musikbranschen har varit mycket intressant. Hon menar att hennes jobb som PR specialist är att ta fram det bästa ut artisten hon jobbar med, och förmedla det till konsumenterna. Men för att att hon ska kunna göra detta behöver hon att artisten gjort sin “hemläxa”. Alltså att artisten i fråga har förberett sig och tänkt igenom vem den är som artist och vad den vill säga. En bra utgångspunkt verkar vara att kunna svara på dessa frågor:
- Vem är jag som artist?
- Vad är det egentligen jag vill säga?
- Vad är det jag vill förmedla?
- Vad är grunden till mitt artisteri?
- Varför står jag på scenen?
- Vad är det som får mig att växa in i publikens hjärta?
När hon berättar om olika historier där hon varit inblandat, tar jag med mig, att det ofta kan vara små detaljer som gör stor skillnad. Kanske är det en konstigt detalj på ett skivomslag som gör den lätt att minnas och beskriva. Kanske är den en bra frukost som ger artisten energi och rätt attityd inför en vitkig tv-sändning. Hon tänker alltid på allt sådant runt omkring så mycket hon kan, för i grunden är alla i branschen mänskliga. Till exempel skickar hon inte en somrig/solig låt till någon en dag det regnar på.
När hon berättar om hur man bäst kan tänka kring skiv- eller singelsläpp har jag tagit med mig dessa punkter:
- Tänk inte i endast ett singlesläpp. Gör en längre plan. Vad kommer efter singeln? Vart vill jag och vad måste jag göra för att ta mig dit?
- Gör en plan för släppet och se till att grundjobbet är fixat, pressbilder, grafiskt material m.m.
- När musiken är klar kan det va lätt att tänka: “då släpper vi nästa vecka!” Men hon menar att då är det oftast läge att vänta minst en månad till för att ge möjlighet till andra PR aktiviteter och förbereda för släppet.
Överlag verkar hon alltid försöka vrida och vända på allt, artistens egenskaper, materialet osv, för att försöka hitta det bästa möjligheterna och visa artistens bästa sida.