Kategorier
Uncategorized

Marni Wandner – vad har jag lärt mig?

Från det denna föreläsning har jag framför all tagit med mig en enkel men viktigt grundregel för all social media, i alla fall all social media som använder sig av algoritmer för att avgöra hur mycket inlägg syns etc, vilket ju är in princip alla. Regeln är följande: Om du gör saker på platformen som skaparna gillar, uppmuntras det och blir hjälpt av algoritmen, om inte så göms det av algoritmen. Så att t.ex. använda bilder, att få användare att interaktera och att använda sig av det nyaste funktionerna kommer alltid att vara bra. En annan sak att tänka på är att de olika sociala medierna gillar när användarna stannar på sidan så länge som möjligt, så att länka till en utomstående hemsida kommer alltid att vara negativt enligt algoritmerna.

Förutom den enkla men viktiga lärdomen har jag här några övriga små punkter:

  • Timing är viktigt. Försök ladda upp saker samma tid du tror flest följare är online, så att det som laddas upp får så mycket interaktion så tidigt som möjligt.
  • Tänk på att inte ladda upp något exakt samtidigt som något annat superstort och är det som “alla pratar om”.
  • Algoritmen tittar också på interaktionerna på tidigare post. Långa tider av inaktivitet kan leda till att algoritmen gömmer en. Därför kan det va bra att “värma upp” kontona lite i god tid inför ett vitkigt släpp.
  • Bra att hitta något att prata om som inte riktigt handlar om musiken (tex att man är passionerad över husdjur, eller en viss typ av mat) och försöka vara lite konsekvent med detta, så att man har ett par tydliga kategorier som man kretsar kring. Alltför random innehåll kan leda till att ens “story” blir oklar och otydlig.
  • Detta passar också bra ihop med att göra en “content calendar” så att man har en plan för vad som läggs upp, vilken typ av content det är, och när det läggs upp. Hjälper också med regelbundenheten.
  • Hon menar på att man kan tänka 80/20 i balansen mellan ren “promotional content” och “context (alltså övrigt) content”. Där 80% är det där roliga eller intressanta och 20% är det där “kolla in min musik och köp min plushie!”
  • Använd social media för att starta konversationer, inte som en megafon.
  • Försök att inte styra för mycket, spontant = mer genuint
  • Instagram = mer fokus på estetiskt content
  • Twitter = perfekt för att ha konversationer, snabbare svängar
  • Facebook = mer uppstyrt och högre värde per post, långsammare svängar
  • Youtube = viktigt att vara regelbunden, att ha en bra featured video, och att skriva in i sångtexten i description så att videon kommer upp om man söker på en bit av texten.
  • TikTok = underskatta inte tiktok…
  • Kom ihåg att bygga fanbasen genom att ha meningsfulla konversationer med dem, då blir musiken mer personlig för dem. Och att bygga en maillista så att du har nära koppling till dem och kan nå dem även om alla social medier försvinner.

Hon hade en miljon mer små smarta tips men dessa är de jag fastnade för!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *