Kategorier
Uncategorized

Ville Hanzén föreläsning 1 – vad har jag lärt mig?

Första föreläsningen pratade han mycket om hur man kan tänka som artist för att nå ut till pressen och diverse journalister. Han börjar med att ta upp något som påminner mycket om något som Helen Wigren sade. Innan man börjar skicka mail tycker han att man ska:

  • Definiera sina värden som artist.
  • Definiera sin musikaliska värld (tex kunna beskriva sin musik som en elevator pitch).
  • Definiera känslorna man vill utstråla.

Han menar att känslan man väljer att fokusera på är bra att ha klart för sig för då kan man utgå från den i allt från grafiskt material till hur man uttrycker sig och framstår i media.

När man ska nå ut till en journalist tipsar han om följande:

  • Ha en intressant berättelse knuten till varje sak du vill gå till en journalist med. “Vi släpper en låt” är inte en intressant berättelse endast i sig.
  • Journalister är intresserade av objektiv fakta. Så beskriv dig och din story på ett neutralt sätt och försök låta innehållet stå för sig, utan att behöva säga “musiken är skitbra” etc.
  • Att maila kan vara en väldigt bra sak, då man inte stör journalisten på samma sätt som om man råkar ringa vid fel tillfälle. Påminna kan man gärna göra ett par gånger men på ett trevligt sätt och inte för mycket.
  • Försök att skicka mail och sådant på tider som journalisten jobbar på och på bra dagar. Alltså inte samtidigt som alla andra på en måndag och inte heller sent på en fredag när hen bara vill gå hem.

Allmänt kan man säga, menar han, att man alltid ska tänka på hur det tas emot. Det är alltid bra att göra saker lätt för människor, klickbara länkar, bekväma tider osv. Och hålla det trevlig och lättsamt, då det ju alltid sitter en vanlig människa på andra sidan och tar emot mailet eller samtalet. Samma sak gäller om man lovar någon journalist att de kommer få vara först ut med något så ska man självfallet hålla det löftet så att man blir mind som den som är pålitlig.

När man ska skriva ihop en presstext eller liknande beskriver han att man kan utgå från dessa två saker:

  • Ha en bra vinkel = Det som gör att berättelsen sticker ut ur mängden och blir intressant
  • Ha en bra krok = Det som uppmanar journalisten att skriva om detta nu. Kan vara någon speciell dag som har med storyn att göra. Samtidigt ska man gärna undvika att försöka få de att skriva om en romantisk låt på alla hjärtans dag, då det såklart redan svärmar med sådant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *