Studenters attityder till fusk

Abstract
Vi visar resultat från enkätstudien ”Attitudes towards academic dishonesty among health science students”. Vad har våra studenter för attityder till fusk, kan man se skillnader mellan campus- och distansstudenter, och spelar examinationsformen någon roll för hur lätt/svårt det anses och hur benägen man är att fuska? Vilka omständigheter kan få studenter att välja att fuska och hur väl känner studenterna till regelverket och konsekvenserna? Dessa och fler frågor har under våren undersökts bland studenter inom hälsorelaterade program och kurser.

Studien syftar till att ge djupare förståelse för studenters uppfattningar, tankar och beteenden relaterade till fusk. En enkät skickades ut till 1200 studenter med syfte att insamla kvalitativa och kvantitativa data kring studenternas attityder till olika former av fusk. Resultaten visar bland annat att en stor andel av de tillfrågade studenterna är medvetna om universitetets policys om fusk och plagiat och att majoriteten fördömer all form av fusk. Dock betraktas vissa examinationsformer som lättare att fuska på än andra, och risken att man själv fuskar anses alltid mycket mindre än att någon annan fuskar.

Genom att undersöka och förstå studenternas attityder kan vi lärare utforma effektiva strategier och åtgärder för att minska förekomsten av det. Detta diskuterar vi gärna vidare 28/9!