Simuleringsapplikation som verktyg för ökad förståelse av fysikaliska fenomen

Abstract

Inom både värme- och strömningslära beskrivs fysikaliska fenomen med matematiska uttryck som ibland är relativt komplexa. För att stödja studenternas förståelse för den fysik som ligger till grund för de matematiska uttryck och samband som används vid problemlösningen är ett sätt att arbeta med datormodeller och visualisering. Vikten av en god förståelse för fysiken blir extra tydlig då vi arbetar allt mer med verklighetsnära och komplexa problem, såsom “ill- structured problems” enligt Fraser mfl. (2007), vilket torde vara en central del i att lägga grunden till det livslånga lärandet.

Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur visualisering av fysikaliska fenomen kan stödja studenters lärande och förståelse inom fältet värme- och strömningslära.
Målet är att ta fram och utvärdera användandet av en applikation, som studenten kan använda i sin egen telefon eller dator, baserat på simuleringsprogrammet COMSOL. Applikationen bygger på att i en färdig modell kan vissa parametrar ändras för att snabbt studera förändringar och resultat. Målet är även att ge förslag till design av lärandemoment där applikationen används.

Lena Brunzell, Kamal Rezk