Hur kan vi göra både kurser och program mer studentcentrerade?

Abstract

Som en del av KK-projektet Pro2BE Avans Bioekonomi anordnades tillsammans med UPE två workshopar om ABC-metoden. Vid de båda workshoparna arbetades med att planera nya kurser med hjälp av ABC-metoden för att säkerställa en studentcentrerad design. Det blev tydligt att ABC-metoden är ett bra verktyg för att designa kurser, men också att den kan vara ett verktyg för att se över en hel programstruktur. Speciellt användbar för att följa progression inom programmet, exempelvis vetenskapligt skrivande och användandet av digitala verktyg. Det innebär att ABC-metoden kan vara ett verktyg för att arbeta med programutveckling. Huvudfokus är att få in studentcentrerat lärande i fler moment under utbildningen. I programmatriserna visar man hur de kurser studenterna går på ett program tillsammans gör att de når de nationella målen för programmet.
Presentationen kommer att visa hur ABC-metoden har använts för en genomgång för programmen Civilingenjör samt Högskoleingenjör Energi- och Miljöteknik.

Författare/Authors

Gunilla Carlsson-Kvarnlöf, Jonas Berghel, Magnus Ståhl