Abstract
Under ca 15 år har jag varit kursansvarig för kurserna vi anordnar i Hälso- och sjukvårdsadministration (inriktning statsvetenskap) som syftar till att utbilda och förbereda blivande chefer inom vård- och omsorgssektorn, men också undervisat på flera delkurser på de olika nivåerna. Kurserna går på halvfart (A-C-nivå) och på kvällstid. Även om kurserna har sin hemvist i statsvetenskap är de tvärvetenskapliga i sin karaktär där även ekonomi och psykologi är naturliga inslag. Kurserna har utvecklats positivt under åren där efterfrågan ökat markant under senare år där 50 studenter påbörjar A-kursen.
Under detta pass tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter från undervisningen på dessa kurser då undervisningssituationerna ofta blir annorlunda och skiljer sig åt från de traditionella campuskurserna. Det finns flera olika erfarenheter som kan lyftas fram i detta sammanhang, bl a är studenterna oftast kvinnor som har en gedigen arbetslivserfarenheter (oftast) från vården. De allra flesta har sin utbildningsbakgrund i vård- och omsorgsyrket på olika nivåer från undersköterskor till läkare. Samtidigt kan det vara länge sedan de har studerat vid högskolor, och några saknar studievana från högskolor samtidigt som de ofta är i avsaknad av ett samhällsvetenskapligt synsätt. Trots detta finns flera fd studenter i ledande positioner idag.