AbstractUddeholm håller 100 tals kurser internt och externt. Fokus för deras kurshållare har varit retorik och slagkraftiga presentationer. Det ville man ändra på och bad Uppdrags AB om hjälp. Denna presentation handlar om att ta fram en kurs i Praktisk pedagogik, en kurs som skall passa flera olika typer av kurser och som har vuxna yrkesarbetade som målgrupp. Kursens pedagogiska modell bygger på upplägget som används under Magister programmet i projektledning på KAU. Presentationen består av tre delar. Del 1 är att bygga själva kursen och se till att den är underbyggd och praktisk. Del 2 handlar om hur att få effekt så att den kunskapen börjar användas internt på Uddeholm. Den tredje delen handlar om att använda kursens innehåll som exempel på innehåll. Innan kursstart har alla deltagare fått en film att se. Detta för att kunna komma förberedda inför utbildningen.
Den pedagogiska modellen bygger på läromål, upplevelser, interaktivitet, Blooms taxonomi och några tekniker från Lemov. Under presentationen går vi inom de tre delarna, kursen upplägg, övningarna och de filmer som har används för att förbereda deltagarna och att sammanfatta kursen. Presentationen avslutas med några slutsatser från genomförandet av kursen och ändringar som presentatören gjort i sina egna kurser.