Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Automatisk rättning och återkoppling – Erfarenheter från att använda ett egenutvecklat system för automatisk rättning och återkoppling av inlämningsuppgifter i en programmeringskurs – KauKan 2023

Abstract
Rättning och återkoppling från lärare till student är inte bara en tidkrävande process utan också svårt att utföra [3, 6]. Resurser som krävs för att utföra denna process ökar dessutom för varje student som deltar i en kurs.

Under de senaste fyra åren har JavaScript för webbutveckling gått från 40 till 135 förstagångsregistrerade studenter. Automatisk rättning och återkoppling är någon som kan underlätta för både studenter och för lärare. Studenter kan t ex erhålla direkt samt konsekvent återkoppling [1]. Lärare kan t ex ägna mer tid att ge formativ istället för att ge summativ återkoppling.

I tidigare forskning har det uttryckts att automatisk rättning och återkoppling av programmeringsuppgifter kan öka produktiviteten och motivationen hos studenter [4, 7, 8] samt minska tiden för rättning för lärare [2, 5]. Detta kan resultera i att lärare kan lägga mer tid hos studenterna vilket kan ge högre kvalité av handledning och undervisning [2].

I denna presentation kommer vi att beskriva och förklara hur vi har utvecklat och testat ett system för att automatisera rättning och återkoppling av inlämningsuppgifter inom programmering. Vi kommer också presentera våra erfarenheter av att använda systemet inom kursen JavaScript för webbutveckling våren 2023.