Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Erfarenheter från uppsatshandledning med fokus på progress och grupp – KauKan 2023

Erfarenheter från uppsatshandledning med fokus på progress och grupp

Abstract
Vår arbetsgrupp vill presentera och diskutera erfarenheter från handledning av magisterstudenter i Projektledning på Handelshögskolan. Handledningen genomförs vid schemalagda veckovisa gruppseminarier, där varje seminarium fokuserar på ett tema i uppsatsen; Inledning, Metod, Analys osv.
Syftet med att arbeta i gruppseminarier är att effektivisera lärandet och arbetets progress både för enskilda studenter men även totalt för gruppen. Erfarenheter och forskning visar att lärandet, och därmed kvaliteten i slutresultatet, ökar när studenterna exponeras för andras sätt att lösa liknande uppgifter och när de får formulera sina tankar om andras sätt att lösa uppgifter. Upplägget stimulerar också till en kontinuerlig progress i arbetet med studien och skrivprocessen, vilket erfarenhetsmässigt visat sig vara positivt för att bli klar i tid.
Studenterna delas in i handledningsgrupper med fyra till fem gruppmedlemmar utifrån bland annat, ämnestema och/eller metodval. Handledningsgrupperna är fasta men handledarna roterar. Inför varje handledningsseminarium lämnar studenterna in sin aktuella uppsatstext, läser aktuella delar av de andra gruppmedlemmarnas texter och förbereder återkoppling utifrån det aktuella seminariets fokusfrågor. Handledarna förbereder sig genom att läsa inlämnade texter och förbereda återkoppling.
Vi kommer att presentera kursupplägg, erfarenheter från de senaste åren och kommentarer från studenter.