Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Kursutveckling med hjälp av fsQCA – KauKan 2023

Kursutveckling med hjälp av fsQCA

Abstract
Starten är en metodkurs för doktorander som Alexander Sukhov gav under våren 2022. Metodiken heter Fussy Set Qualitative Comparative Analysis och handlar i princip om att “översätta” verbala data till numeriska för analys, datamängden kan vara liten, och resultatet kan bli att det finns flera vägar till önskat resultat, dvs man tittar inte ndast på en parameter i taget utan fler. Jag valde att göra en enkät med studenter i en ny kurs MSGB49, (Produktionssystem) för att försöka ta reda på vilka undervisningsformer som ger positiv effekt på deras lärande. Vi har snålt med resurser i våra kurser, så det gäller ju att lägga dem på rätt ställe. Jag bifogar materialet jag skrev, presenterade och examinerades på i kursen, men gör en mer publikvänlig version om jag deltar. Resultatet av undersökningen visar bland annat att Problembaserad inlärning i vår Lean Factory är önskvärt, liksom behovet av att ändra kurslitteratur. Inputen från undersökningen gav betydligt mer och tydligare struktur för förändringar i kursen än de vanliga ÖKA-enkäterna. Efter enkäten genomfördes vissa kompletterande ostrukturerade intervjuer med studenterna, och årets kurs håller just nu på att genomföra sin enkät.

Mvh JanErik