Mikroundervisning i lärarutbildningen (8 författare)

Abstract
Lärarstudenter tycker ofta att det är svårt att omvandla ämneskunskaper till undervisningsaktiviteter som bidrar till elevers lärande. Studenterna uttrycker ett behov av pedagogiska verktyg, tid att öva på undervisningens hantverk och möjligheter till reflektion. Tidigare forskning har visat att detta kan uppnås genom mikroundervisning, vilket i vår tolkning innebär att lärarstudenter på förhand övar undervisning 1) med ett begränsat ämnesspecifikt innehåll 2) under en begränsad tid och 3) i ett begränsat sammanhang.

Syftet med den här studien är att undersöka på vilket sätt mikroundervisning kan stödja lärarstudenter att utforma och genomföra ämnesspecifika och pedagogiska undervisningsaktiviteter. Vårt projekt är inspirerat av aktionsforskning och genomförs i cykler om fyra steg. Steg 1: lärarstudenter planerar mikroundervisning. Steg 2: de genomför sin planerade undervisning. Steg 3: lärarstudenter och lärarutbildare utvärderar studenternas erfarenheter av att genomföra mikroundervisningen. Steg 4: lärarutbildarna analyserar resultaten och justerar vid behov formerna för genomförandet av mikroundervisningen inför en ny undervisningscykel. I skrivande stund genomför vi en andra cykel i fem olika ämnesdidaktiska kurser. Vi har hittills sett att ämnenas olika förutsättningar, distributionsform samt gruppstorleken påverkar komplexiteten i detta arbete. I vår presentation ger vi några olika exempel på hur mikroundervisning i lärarutbildningen kan utformas.