Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Praktiknära samarbete i en distansutbildning med generell examen – KauKan 2023

Praktiknära samarbete i en distansutbildning med generell examen

Abstract
En utbildning inom folkhälsovetenskap ger en bred kunskapsbas och öppnar dörrar till en mångfald av möjligheter och arbeten inom olika arenor. För att öka sina chanser på arbetsmarknaden behöver studenterna arbeta aktivt med att bygga ett eget kontaktnät och skapa en unik profil, men även förstå värdet av samverkan.

Inom kandidatprogrammet Hälsa, miljö och samhälle (HMS) arbetar vi aktivt med att synliggöra studentens kommande yrkesprofession som folkhälsovetare och betonar vikten av samverkan med olika aktörer. Under utbildningen erbjuds studenterna praktik på en folkhälsorelaterad arbetsplats. Utöver detta stödjer vi studenternas professionella utveckling genom karriärcoachning och vägledning.

Vi har under 2022 arbetat fram en tydligare modell för hur samverkan med praktikplatser ska utformas för stärka studentens inblick i hur folkhälsovetenskapligt arbete bedrivs ur ett samhällsperspektiv. Denna modell involverar även hur samverkan inom programmets tre årskullar och kunskapsöverföring mellan studenter ska kunna förstärkas ytterligare.

Samverkan är en central del av utbildningen och genom att erbjuda praktiska möjligheter till erfarenhetsutbyte ger vi våra studenter de verktyg de behöver i en blivande roll som folkhälsovetare. Genom samverkan kan de bygga starka relationer och skapa en positiv inverkan på folkhälsan, samtidigt som de bidrar till att forma hälsosamma och välmående samhällen