Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Skriftlig individuell hemtentamen i skuggan av ChatGPT – KauKan 2023

Skriftlig individuell hemtentamen i skuggan av ChatGPT

Utmaningar och lösningar för Serverprogrammering i JavaScript våren 2023

FÖRFATTARE: PIERRE SJÖBERG, ALEXANDER VESTIN & PETER BELLSTRÖM

INSTITUTION/ENHET: HANDELSHÖGSKOLAN

ÄMNE: INFORMATIK

I kursplanen för Serverprogrammering i JavaScript [3] finns följande formulering under rubriken examination: ”Samtliga lärandemål examineras genom individuell skriftlig hemtentamen med muntlig individuell uppföljning” (s. 1). Examinationsformen var något som tillämpades för denna och andra kurser under Covid-19 pandemin (se t ex [1]) och som författarna upplevde som lämplig att fortsätta med för aktuell kurs varför också examinationsformen introducerades i kursplanen med start från och med våren 2022.

I slutet av 2022 öppnade OpenAI ChatGPT [5] en chatrobot som möjliggör något som påminner om en dialog dock mellan människa och maskin med artificiell intelligens (AI). Ett område som lyfts i tidigare forskning (se t ex [2]) är bland annat ChatGPTs förmåga att svara på frågor som handlar om programmeringsuppgifter och då inte minst att skriva JavaScript-kod i Node.js ramverket [4].

I denna presentation kommer vi att beskriva några av de utmaningar vi ställdes inför då individuell skriftlig hemtentamen skulle genomföras våren 2023 alltså nästan exakt efter sex månader efter att ChatGPT öppnats för allmänheten. Vi kommer också att presentera de lösningar vi använde oss av samt reflektera över vad dessa kan betyda inte bara för lärare utan också för studenter.

Referenser

  1. Bellström, P., & Sjöberg, P. (2021). Utmaningar och lösningar med att genomföra en planerad on-campus-kurs off-campus. Erfarenheter från att våren 2020 genomfört programmeringskursen JavaScript för webbutveckling. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (s. 79–98). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.
  2. Eke, D. O. (2023). ChatGPT and the rise of generative AI: Threat to academic integrity? Journal of Responsible Technology, 13. https://doi-org.bibproxy.kau.se/10.1016/j.jrt.2023.100060
  3. Karlstads universitet (2021). Serverprogrammering i JavaScript. [Kursplan]. Hämtad 2023-05-25, från https://www3.kau.se/kursplaner/sv/ISGB17_20221_sv.pdf
  4. js (2023). About Node.js. https://nodejs.org/en
  5. OpenAI (2023). Introducing ChatGPT. https://openai.com/blog/chatgpt