Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Underlag för diskussion om hur textgenererande AI ändrar innebörden av att redovisa skriftligt – KauKan 2023

Abstract
Med utgångspunkt i examensmålens formuleringar kring den skrivna texten förs ett resonemang kring konsekvenserna av den senaste tidens utveckling inom textgenererande AI. Två motställda perspektiv lyfts där AI antingen kan ses som ett nytt verktyg för att framställa bättre texter, alternativt kan AI ses som ett verktyg för att fuska på inlämningar. Beroende på valet av perspektiv kommer konsekvenserna av den nya tekniken se väldigt olika ut. Om studenterna får använda AI kommer det ha konsekvenser för formalian i den vetenskapliga texten. Vi kommer också behöva ge studenterna undervisning i den nya tekniken, och träna studenterna att arbeta med andras texter (AIns). Om man istället vill examinera studenttexter skrivna utan AI måste vi hitta nya examinationsformer så som att skriva texten i tentasal eller kunna följa textproduktionen i realtid.