Warning: include_once(/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103

Warning: include_once(): Failed opening '/var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/externals/wpmudev-dash-notification.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/solams/wp-content/plugins/cloner-master/cloner.php on line 103
Undervisa med etik som lärandemål – KauKan 2023

Undervisa med etik som lärandemål

Abstract
Att utbilda och examinera mot lärandemål med etikiska inslag är inte enkelt – men förmodligen ett av de viktigare inslagen i högre utbildning. För bl.a. juristexamen ska studenten uppnå en värderingsförmåga och ett förhållningssätt som visar deras förmåga att inom området (juridik) göra bedömningar med hänsyn till […] etiska aspekter. Ett tänkbart sätt att utbilda studenter i att erhålla etiska förhållningssätt är att införa ett element i undervisningen, löpande genom utbildningen, som gör att studenterna genom utvecklande tankeprocesser ges träning i att göra bedömningar inom ämnet med hänsyn till etiska perspektiv och diskussioner om vad som rätt eller fel.
Undervisningsmomentet jag tänker mig är diskussionsuppgifter där undervisande lärare ger studenterna en etiskt konfliktfylld frågeställning där studenterna ska reflektera och beskriva hur de skulle agera. På så sätt tränar studenterna att tolka och konstruera egen kunskap och etiska förhållningsätt i förhållande till kursens ämne. Uppgiften behöver inte vara omfattande fem till tio rader räcker och ges som diskussioner i mindre grupper i canvas, t.ex. varje vecka. Lärare kan då lätt följa utvecklingen och ge nya eller uppföljande frågeställningar som bygga på en ej beaktad eller oönskad juridisk eller personlig konsekvens av ett visst agerande från svaren i föregående diskussionsuppgift.