“Varför blir detta så svårt för våra studenter?” Ett kollegialt utvecklingsarbete för att förbättra vår egen undervisning och studenternas lärande

Abstract
Vi är kursledare och lärare på korta lärarutbildningen och har under två terminer arbetat med att systematiskt utveckla och förbättra undervisningen, kopplat till ett specifikt lärandemål i en av våra kurser.

Det aktuella lärandemålet har sedan länge varit en utmaning för våra lärarstudenter. Vi insåg att vi som lärare behövde fördjupa vår kunskap om hur studenterna uppfattar och förstår lärandemålet för att därigenom kunna planera för en mer ändamålsenlig undervisning i syfte att skapa bättre förutsättningar för studenternas lärande. Med hjälp av en s.k. learning study har vi därför under det gångna året analyserat det aktuella lärandemålet, studenternas perspektiv och vår egen undervisning.

Under konferensen vill vi dela med oss av våra erfarenheter av hur man som lärare/kursledare kan ta sig an ett kollegialt förbättringsarbete i en kurs genom att ringa in ett utmanande undervisningsinnehåll, identifiera studenternas svårigheter kring detta innehåll, genomföra interventioner i undervisningen, analysera och utvärdera resultatet samt planera för nästa steg. Kort sagt, ett exempel på ett cykliskt och systematiskt kvalitetsarbete inom ramen för den egna undervisningen.