Övergången från gymnasiet till högre utbildning innebär betydande akademiska och
psykologiska utmaningar för studenter. I detta sammanhang anses strategier för självreglerat
lärande vara viktiga verktyg för att navigera övergången från lärarstyrd undervisning till
självstyrd lärande där studenter självständigt förväntas organisera och reglera sina
inlärningsprocesser (Blackmore et al., 2021; Vosniadou, 2020; Theobald, 2021). Studenter
som sätter mål och planerar sina studier med hjälp av strategier för självreglerat lärande
(SSL) är bättre rustade för övergången, vilket leder till förbättrade studieresultat och ökad
uthållighet (Biwer et al., 2020; Bowman, 2017; García-Pérez et al., 2021; Theobald, 2021).
Dessutom främjar SSL anpassningsförmåga och ökar motivation och välbefinnande vilket
kan bidra till att hantera den potentiellt stressiga övergångsperioden framgångsrikt (Davis &
Hadwin, 2021). I vår presentation kommer vi beskriva och diskutera en intervention vi skapat med
fokus på färdigheter, förmågor och förhållningssätt som kan relatera till kärnan i självreglerat
lärande. Vi kommer göra det med den överordnade frågan ”är meningsfull att lägga tid på att
lära nya studenter hur de skall studera”? Interventionen omfattade tre träffar á 3 timmar
under studenternas första termin och har genomförts med två kullar studenter. Första
sessionen introducerades interventionens teoretiska ramverk som därefter mynnade ut i att
individuella studieplaner skapades. Andra träffen fokuserade på återkoppling, identifiering av
framgångsfaktorer och hinder samt revidering av planer. En kort föreläsning om
inlärningsfrämjande (meta-kognitiva) frågor hölls. Tredje träffen ägnades åt reflektion kring
deltagarnas framgångar och fortsatta utmaningar. Utöver fokus på individuella strategier
lyftes gruppsykologiska aspekter avseende skapande av en lärandeinriktad kultur.