AI vid vetenskapligt skrivande – fördelar och/eller nackdelar?

På senare år har det diskuterats hur AI påverkar både undervisning och examination inom högre utbildning. Det som framför allt lyfts fram är osäkerheten vid examination, och då speciellt vid hemtentor. Det finns en stor osäkerhet om de texter som examineras är skrivna av studenten eller om AI hjälpt till. Ofta ändras examinationen från hemtentamen till skriftlig tentamen i tentasal för att undvika problematiken.
När våra studenter har tagit sin examen är det viktigt att de har den kompetens som krävs. Det gäller både teoretisk och praktisk kompetens, vilka också finns beskrivna i de nationella målen för respektive examen. En fråga som då uppkommer är vilken grad av kompetens i att använda AI som krävs i det framtida arbetslivet.
På kursen Grön kemi och kemiteknik har vi uppmuntrat studenterna att använda AI. Vid handledningstillfällen har vi också tillsammans med studenterna diskuterat användning av Copilot för att stödja dem. I slutet av kursen diskuterade vi med studenterna hur det var att använda AI och hur de ser på användning av AI i kurser framåt.
Vid konferensen kommer vi att presentera hur lärare och studenter upplever fördelar och nackdelar med användning av AI vid skrivande av vetenskapliga rapporter inom högre utbildning.