Hållbar kunskapsspridning och öppna kursböcker – är det möjligt?

Öppen vetenskap är ett paraplybegrepp som tar fasta på att öppna upp forskningens olika delar av den vetenskapliga processen och att vara till nytta både inom och utanför forskarsamhället. I Sverige har SUHF tagit fram en färdplan för de svenska lärosätena för att kunna ge utbildning av god kvalitet som är jämlik och ger möjlighet till livslångt lärande för alla. Öppna lärresurser, Open Educational Resources (OER) utgör en viktig del i strävan mot hållbar utbildning. Öppna lärresurser är pedagogiskt material, som kurser, läroböcker och andra undervisningsresurser, som kan användas fritt och anpassas och delas utan upphovsrättsliga hinder. De lärresurser och den kurslitteratur som lärarna rekommenderar behöver vara tillgänglig och inte för kostsam så att studenterna prioriterar bort kurslitteraturen. På internet finns många fritt tillgängliga lärresurser, sökbara via olika webbtjänster och portaler. Viss litteratur kan fungera på samma sätt den är, andra resurser behöver anpassas för att vara relevanta för kursen. Med hjälp av AI-verktyg kan man söka av befintliga kurslistor och få förslag på alternativa lärresurser som är fria att använda. I presentationen kommer vi att visa på möjligheterna med OER och ge exempel på verktyg.