Kursutveckling för att stärka professionsrelevans och vetenskaplig grund i en lärarutbildningskurs

I detta bidrag vill vi presentera ett utvecklingsarbete i en 22,5 hp ämnes- och ämnesdidaktisk kurs i grundlärarprogrammet – Naturvetenskap och teknik F-3 (LPGG41). Det finns tre huvudanledningar till kursutvecklingen. Det ena är att vi tydligare ville förankra kursens mål, innehåll och tillvägagångssätt i en vetenskaplig grund där didaktik lyfts fram som professionsvetenskap. Den andra är att studenter efterfrågar mer kunskaper om hur man gör i praktiken, det vill säga hur man kan omvandla sina naturvetenskapliga ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper till redskap som ger stöd för att undervisa framgångsrikt på lågstadiet. För det tredje efterfrågar studenter bättre länkning mellan lärandemål, undervisningsaktiviteter och examinationer. För att adressera utmaningarna ovan har vi tagit utgångspunkt i begreppet didaktiska modeller när vi formulerat lärandemål, innehåll, undervisningsaktiviteter och examinationer. Didaktiska modeller är vetenskapligt grundade begreppsapparater för didaktisk analys och design av undervisning. Kursens lärandemål, undervisningsaktiviteter och examinationer har skapats för att träna och bedöma studenternas förmåga att planera, genomföra och/eller utvärdera undervisning med stöd av olika didaktiska modeller. Detta blir ett sätt att både tydliggöra den vetenskapliga grunden, öka professionsrelevansen och stärka den konstruktiva länkningen. Vi kommer presentera kursplanen och upplägget. Kursen kommer genomföras för första gången under höstterminen 2024.