Företags hållbarhetsarbete får en alltmer central roll i samhället där inkluderande intressentdialog
utgör en viktig del i värdeskapandet. Det medför att kraven på högskoleutbildning ökar; att förmedla
traditionella företagsekonomiska kunskaper räcker inte längre. Istället är det av vikt att utveckla
studenters förmåga att integrera hållbarhetsaspekter i beslutsfattande. Tidigare forskning menar att
nya pedagogiska former behöver prövas för att möta dessa krav.
Denna studie syftar till att undersöka hur en ny pedagogisk form som integrerades i en tvärkulturell,
digital och frivillig workshop kring företags hållbarhetsarbete påverkar deltagarnas medvetenhet
kring hållbarhetsfrågor, interkulturella kompetenser och andra sociala färdigheter.
Studien genomfördes med en aktionsforskningsansats där en digital workshop designades och
genomfördes i samarbete mellan två sydafrikanska och två svenska universitet. Syftet var att ge
deltagarna en djupare förståelse för företags hållbarhetsarbete i såväl en afrikansk som en europeisk
kontext. Detta skedde genom att skapa kognitiv dissonans i uppgifter som skulle hanteras i
interkulturella grupper. Tanken var alltså att medvetet utmana och i förlängningen forma deltagarnas
sätt att tänka kring hållbarhetsrelaterade frågor. Även kommunikation och samarbete skulle
stimuleras genom grupparbetena. Data samlades in från två omgångar av workshopen genom enkäter
och fokusgruppsdiskussioner.