Reflektioner kring meritering av lärare i högre utbildning

Möjligheter för meritering av lärare i högre utbildning, som ett alternativ eller komplement till forskarkarriären, har fått ökad uppmärksamhet de senaste åren. Karlstads universitets modell för meritering syftar till att stimulera kvalitetsutveckling av undervisning och examination. I meriteringsmodellen understryks att alla lärare inte kan sägas bli meriterade eller excellenta lärare, vilket är de två nivåer lärare kan nå efter det att deras ansökan godkänts av externa sakkunniga och behandlats av fakultetsnämnden. Vidare innebär att visa skicklighet i undervisning och examination enligt modellen ”något mer” än att göra bra föreläsningar eller genomföra uppskattade framträdanden i lärosalen.

Utgående från företagsekonomiska teorier om institutionalisering, legitimering, accountability och hyperrationalisering reflekterar vi i detta papper kring ett antal aspekter kopplade till meriteringsmodellen på Karlstads universitet (och andra svenska lärosäten). Frågor vi berör är bland annat: Varför infördes meritering av lärare? Hur fungerar meriteringen? För vem finns meritering? Kan meriteringsmodellen medföra icke önskvärda effekter, rentav kvalitetssänkande beteenden? Vilka alternativ finns för att stimulera kvalitetsutveckling av undervisning och examination i högre utbildning?