I den här presentationen kommer vi att dela insikter som erhållits från ett pilotprojekt om självstudier i matematikkurser för förstaårsingenjörsstudenter. Vi föreslår ett innovativt tillvägagångssätt för att hantera utmaningarna som förstaårsingenjörsstudenter står inför, bl.a. att hantera akademisk arbetsbelastning, stress och tidsbegränsningar. Mer specifikt har vi omformat en Discord-plattform till en dynamisk resurs där studenter kan delta i diskussioner, be om vägledning om kursmaterial, gå med i studiegrupper och få personlig hjälp från erfarna assistenter Round-the-Clock utanför schemalagd kurstid. Det är viktigt att notera att denna tjänst inte är integrerad i någon specifik kursplan. Istället är det en oberoende resurs tillgänglig för alla ingenjörsstudenter som söker hjälp med matematik. Iakttagelserna betonar den positiva effekten av stödet för studier som tillhandahålls via Discord-plattformen och är anpassade till studenternas behov i deras respektive kurser. Dessutom framhäver resultaten potentialen för assistenter att underlätta effektiva lärandeupplevelser genom interaktioner på den användarvänliga och fritt tillgängliga Discord-plattformen.