Övergången från gymnasiet till högre utbildning innebär betydande akademiska och psykologiska utmaningar för studenter. I detta sammanhang anses strategier för självreglerat lärande vara viktiga verktyg för att navigera övergången från lärarstyrd undervisning till självstyrd lärande där studenter självständigt förväntas organisera och reglera sina inlärningsprocesser (Blackmore et al., 2021; Vosniadou, 2020; Theobald, 2021). Studenter som sätter mål och planerar sina studier med hjälp av strategier för självreglerat lärande (SSL) är bättre rustade för övergången, vilket leder till förbättrade studieresultat och ökad uthållighet (Biwer et al., 2020; Bowman, 2017; García-Pérez et al., 2021; Theobald, 2021). Dessutom främjar SSL anpassningsförmåga och ökar motivation och välbefinnande vilket kan bidra till att hantera den potentiellt stressiga övergångsperioden framgångsrikt (Davis & Hadwin, 2021).
I vår presentation kommer vi beskriva och diskutera en intervention vi skapat med fokus på färdigheter, förmågor och förhållningssätt som kan relatera till kärnan i självreglerat lärande. Vi kommer göra det med den överordnade frågan ”är meningsfull att lägga tid på att lära nya studenter hur de skall studera”? Interventionen omfattade tre träffar á 3 timmar under studenternas första termin och har genomförts med två kullar studenter. Första sessionen introducerades interventionens teoretiska ramverk som därefter mynnade ut i att individuella studieplaner skapades. Andra träffen fokuserade på återkoppling, identifiering av framgångsfaktorer och hinder samt revidering av planer. En kort föreläsning om inlärningsfrämjande (meta-kognitiva) frågor hölls. Tredje träffen ägnades åt reflektion kring deltagarnas framgångar och fortsatta utmaningar. Utöver fokus på individuella strategier lyftes gruppsykologiska aspekter avseende skapande av en lärandeinriktad kultur.