I denna presentation kommer vi att berätta om vårt utvecklingsarbete med handlingsorienterad undervisning för hållbar utveckling i en kurs inom ämneslärarutbildningen i biologi och naturkunskap.
Kursen fokuserar på förlust av biologisk mångfald som ett stort hållbarhetsproblem, med särskilt fokus på minskning av insekter. Kursutvecklingen är en del av projektet “Learning and Living with Insects”, som samlar olika samhällsaktörer för att gemensamt göra insatser för att bevara biologisk mångfald. Kursdesignen bygger på begreppet handlingskompetens, vilket går bortom teoretisk kunskap och inkluderar aspekter som handlingsinriktad kunskap, självförtroende och vilja att agera. Handlingsorienterad undervisning utgör grunden för lärarstudenternas arbete i kursen.
Under denna session kommer vi att presentera kursens upplägg och våra erfarenheter från den första omgången av implementering samt hur vi tänker använda oss av det i kommande kurser. Presentationen baseras framför allt på gruppintervjuer med studenter som genomfört kursen, men vi lyfter också några röster från aktörer i omgivande samhälle. Preliminära resultat visar att även om studenterna upplever handlingsorienterad undervisning som mycket givande så tycker de att det känns utmanande att som ny lärare bryta rådande skoltraditioner. Studenterna lyfter även fram praktiska aspekter som hinder för att implementera nya undervisningsmetoder som kan möta dagens hållbarhetsutmaningar.
Under vår presentation kommer vi att diskutera implikationer för kommande omgångar av kursen och hoppas kunna lyfta fram några överförbara resultat för hållbarhetsutbildning vid KAU.