Mänskligheten står just nu inför många och allvarliga hot, klimatförändringar, miljö- och resursförstöring, demokratins tillbakagång och stora globala orättvisor. Inner development Goals (IDG) är ett ramverk med 23 förmågor som ska bidra till att accelerera omställningen för att nå de Globala Målen (IDG, 2025). Inom IDG börjar omställningen med individen och ramverket är en vidareutveckling av de nyckelkomptenser i lärande för hållbar utveckling som tidigare lyfts fram i forskningen (Rieckmann, 2012; UNESCO, 2022). IDG lyfter fram behovet av en inre utvecklingsresa där känslor och reflektion har en självklar plats i utvecklingen.
I en introduktionskurs i hållbar utveckling för ingenjörer vid Karlstads universitet genomför studenterna en valfri beteendeförändring under en veckas tid. Arbetet sker individuellt, men delar som problemformulering, systemperspektiv och resultat diskuteras i grupp. Studenterna ska motivera sina val av beteendeförändring och bland annat gör en enkel miljöbedömning på sin förändring.
Av de 23 förmågorna som finns med i ramverket IDG tränar studenterna i detta kursmoment 9 av dem. De olika förmågorna är; Integritet, Öppenhet och lärande, Kritisk tänkande, Komplexitetsmedvetenhet, Perspektivförmåga, Långsiktig orientering, Kommunikationsfärdigheter, Kreativitet, Samhörighet.
För lärare inom hållbar utveckling erbjuder IDG ett konkret ramverk som kan användas både för att utveckla och utvärdera kursmoment.