Program

(Mingel från 8.15)

8.30 VÄLKOMMEN Jörg Pareigis och Patrik Larsson Fryxell 1B 306

8.45-9.10 INLEDNING Helén Williams och Fredrik Wikström Fryxell 1B 306

9.15 PARALLELLA SESSIONER 1a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306

David Olsson, Ala Sarah Alaqra och Peter Bellström: Spel som språngbräda till hållbarare samhällen

Helén Williams: Inner Development Goals för att tydliggöra känslor och utvärdera förmågor i utbildning för hållbar utveckling

9.15 PARALLELLA SESSIONER 1b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309

Inga-Lill Nilsson och Cecilia Hellekant: Hållbar kunskapsspridning och öppna kursböcker – är det möjligt?

Emil Mörk: Hållbar utveckling i antropocen – en omöjlig vision?  

10.15 FIKA Transformum 1A 307

10.35 “Levande bibliotek” Transformum 1A 307

På Karlstads universitet finns både de lärare som arbetat länge med perspektiv på hållbar utveckling i utbildning och de som tycker det är svårt och nytt. I denna aktivitet får du möjlighet att låna en kollega som har praktisk erfarenhet av arbete med hållbarhetsfrågor. Du kan inspireras och ställa frågor. Lekfullt tar vi oss an ett erfarenhetsutbyte och inspirationsmöte mellan olika discipliner och ämnen på lärosätet.

11.30 PARALLELLA SESSIONER 2a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306

Malin Wik och Ala Sarah Alaqra: From gaming to equality: Increasing students’ reflection on sustainability

Mattias Johansson: Vad har psykologi med hållbarhet att göra? En presentation av det nya mastersprogrammet i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad 

11.30 PARALLELLA SESSIONER 2b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309

Teresa Berglund: Implementing action competence for sustaining biodiversity in biology teacher education

Ulrik Terp och Jenny Friedl: Är det meningsfullt att lägga tid på att lära studenter hur de ska studera?

11.30 PARALLELLA SESSIONER 2c (20+10 minuters förflyttning) Transformum 1A 307

John Johansson och Lena Lid Falkman: Kan man lära studenter att kommunicera?

Erik Persson Pavlovic: Pedagogiska metoder för att undervisa om risk- och miljöfrågor: speldesign över ämnesgränser 

12.30 LUNCH (55 min) Solsta Inn

13.30 PARALLELLA SESSIONER 3a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306

Phuong Bui och Mirela Vinerean-Bernhoff: Understanding Pre-service & In-service Mathematics Teachers’ Engagement with Generative AI: Implications for Sustainable Educational Practice

Karin Thörne och Ann Erlandsson: Att förbereda biologistudenter för framtidens arbetsmarknad: En Studie om användning och faktagranskning av generativ AI i cellbiologiundervisning 

13.30 PARALLELLA SESSIONER 3b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309

Katharina Rahnert: Kognitiv dissonans – Reflektioner kring en högskolepedagogisk metod för hållbarhetsrelaterade frågor i företagsekonomi

Mattias Johansson: Ny seminarieserie våren 2026! Fördjupning av Inner Development Goals (IDG) 

14.30 RISKLAB genomför “riskköping” Transformum 1A 307

Emelie Hindersson, Kristin Gustafsson och Erik Persson Pavlovic delar erfarenheter från RiskLab® och leder seriösa spelet Riskköping med fokus på hållbar utveckling. Vi avslutar med reflektioner om att använda spel som undervisningsmetod och hur RiskLab® skulle kunna användas i er undervisning.

15.30 FIKA Transformum 1A 307

16.00 SLUT