(Mingel från 8.15)
8.30 VÄLKOMMEN Jörg Pareigis och Patrik Larsson Fryxell 1B 306
8.45-9.10 INLEDNING Helén Williams och Fredrik Wikström Fryxell 1B 306
Hållbar utveckling är ett begrepp som används frekvent och slarvigt, även inom akademin. Vi reflekterar över definitioner och när begreppet är relevant att använda. Kan till exempel en produkt vara hållbar? Hållbar utveckling rymmer också både fakta och värderingar och berör ofrånkomligen vilken politik som behöver drivas för att nå hållbarhetsmålen. Hur förhåller vi oss till politiska värderingar samtidigt som vi värnar objektivitet och åsiktsfrihet? Vilken roll kan universiteten spela? Och, går det att känna hopp?
9.15 PARALLELLA SESSIONER 1a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306
David Olsson, Ala Sarah Alaqra och Peter Bellström: Spel som språngbräda till hållbarare samhällen
Helén Williams: Inner Development Goals för att tydliggöra känslor och utvärdera förmågor i utbildning för hållbar utveckling
9.15 PARALLELLA SESSIONER 1b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309
Inga-Lill Nilsson och Cecilia Hellekant: Hållbar kunskapsspridning och öppna kursböcker – är det möjligt?
Emil Mörk: Hållbar utveckling i antropocen – en omöjlig vision?
10.15 FIKA Transformum 1A 307
10.35 “Levande bibliotek” Transformum 1A 307
På Karlstads universitet finns både de lärare som arbetat länge med perspektiv på hållbar utveckling i utbildning och de som tycker det är svårt och nytt. I denna aktivitet får du möjlighet att låna en kollega som har praktisk erfarenhet av arbete med hållbarhetsfrågor. Du kan inspireras och ställa frågor. Lekfullt tar vi oss an ett erfarenhetsutbyte och inspirationsmöte mellan olika discipliner och ämnen på lärosätet.
11.30 PARALLELLA SESSIONER 2a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306
Malin Wik och Ala Sarah Alaqra: From gaming to equality: Increasing students’ reflection on sustainability
Mattias Johansson: Vad har psykologi med hållbarhet att göra? En presentation av det nya mastersprogrammet i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad
11.30 PARALLELLA SESSIONER 2b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309
Teresa Berglund och Peter Lampert: Att implementera handlingskompetens för bevarande av biologisk mångfald i lärarutbildningen i biologi och naturkunskap
Ulrik Terp och Jenny Friedl: Är det meningsfullt att lägga tid på att lära studenter hur de ska studera?
11.30 PARALLELLA SESSIONER 2c (20+10 minuters förflyttning) Transformum 1A 307
John Johansson och Lena Lid Falkman: Kan man lära studenter att kommunicera?
Erik Persson Pavlovic: Pedagogiska metoder för att undervisa om risk- och miljöfrågor: speldesign över ämnesgränser
12.30 LUNCH (55 min) Solsta Inn
13.30 PARALLELLA SESSIONER 3a (20+10 minuters förflyttning) Fryxell 1B 306
Phuong Bui och Mirela Vinerean-Bernhoff: Understanding Pre-service & In-service Mathematics Teachers’ Engagement with Generative AI: Implications for Sustainable Educational Practice
Karin Thörne och Ann Erlandsson: Att förbereda biologistudenter för framtidens arbetsmarknad: En Studie om användning och faktagranskning av generativ AI i cellbiologiundervisning
13.30 PARALLELLA SESSIONER 3b (20+10 minuters förflyttning) Sjöström 1B 309
Katharina Rahnert: Kognitiv dissonans – Reflektioner kring en högskolepedagogisk metod för hållbarhetsrelaterade frågor i företagsekonomi
John Johansson: AI, studenter och läraren – en praktisk modell
14.30 RISKLAB genomför “riskköping” Transformum 1A 307
Emelie Hindersson, Kristin Gustafsson och Erik Persson Pavlovic delar erfarenheter från RiskLab® där de leder det seriösa spelet Riskköping med fokus på hållbar utveckling. Vi avslutar med reflektioner om att använda spel som undervisningsmetod och hur RiskLab® skulle kunna användas i er undervisning.
15.30 FIKA Transformum 1A 307
16.00 SLUT