{"id":3661,"date":"2022-02-10T14:16:59","date_gmt":"2022-02-10T13:16:59","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/?page_id=3661"},"modified":"2022-05-30T13:38:42","modified_gmt":"2022-05-30T11:38:42","slug":"planera-en-kurs","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/kursdesign\/planera-en-kurs\/","title":{"rendered":"Att planera en kurs"},"content":{"rendered":"\n

Kursens m\u00e5l \u00e4r utg\u00e5ngspunkten n\u00e4r man planerar en kurs. Vilka l\u00e4randeaktiviteter beh\u00f6vs\/\u00e4r l\u00e4mpliga f\u00f6r att studenterna i kursens m\u00e5lgrupp ska kunna n\u00e5 kursm\u00e5len? Vilket material beh\u00f6ver f\u00f6rberedas? H\u00e4r hittar du flera s\u00e4tt att skapa \u00f6verblick och struktur som fungerar. Resultatet \u00e4r en \u00f6versikt \u00f6ver hur kursen ska l\u00e4ggas upp.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Canvas mallkurs<\/a>\n<\/h2>
I en kort film visar vi dig runt i en mallkurs f\u00f6r Canvas som utformats utifr\u00e5n bra pedagogiska principer. Mallen kan du sedan “h\u00e4mta hem” fr\u00e5n Canvas Commons direkt fr\u00e5n ditt kursskal.<\/div>\n<\/article>

Checklista f\u00f6r bra kurshemsida i Canvas<\/a>\n<\/h2>
Det h\u00e4r \u00e4r en checklista f\u00f6r dig som \u00e4r kursledare\/l\u00e4rare i en universitetskurs med hemsida i Canvas. Den bygger p\u00e5 robusta principer f\u00f6r hur en bra studiemilj\u00f6 f\u00f6r studenter b\u00f6r se ut och g\u00f6r dessutom livet l\u00e4ttare f\u00f6r dig som \u00e4r l\u00e4rare. Anv\u00e4nd den f\u00f6r att se att du inte oavsiktligt missar n\u00e5got viktigt.<\/div>\n<\/article>

Effektiv studiemilj\u00f6 online<\/a>\n<\/h2>
Hur utformar man en kurs online i praktiken? I den h\u00e4r korta filmen skissar vi upp fyra principer som leder dig r\u00e4tt.<\/div>\n<\/article>

Formulera en pedagogisk id\u00e9 f\u00f6r kursen!<\/a>\n<\/h2>
Det \u00e4r sv\u00e5rt att diskutera detaljer i n\u00e5got, t.ex. ett kursuppl\u00e4gg, om man inte har en uppfattning om helheten. Vad \u00e4r det f\u00f6r helhet som detaljerna \u00e4r avsedda att st\u00f6dja? Vad \u00e4r det f\u00f6r pedagogisk id\u00e9 f\u00f6r kursen som detaljerna ska realisera?<\/div>\n<\/article>

Grupparbete som arbetsform<\/a>\n<\/h2>
Grupparbete \u00e4r inte “omv\u00e4xling fr\u00e5n bara f\u00f6rel\u00e4sning”, utan en kraftfull arbetsform n\u00e4r m\u00e4nniskor l\u00e4r sig n\u00e5got nytt. H\u00e4r \u00e4r flera bra sk\u00e4l f\u00f6r att v\u00e4lja grupparbetsform. Och en risk att h\u00e5lla \u00f6gonen p\u00e5.<\/div>\n<\/article>

Hur anv\u00e4nder du grupparbete i just din kurs?<\/a>\n<\/h2>
Vad \u00e4r meningen med grupparbetet i din kurs? Mikrogrupp, tv\u00e4rgrupp, sidouppgift eller kursprogression?<\/div>\n<\/article>

Kierkegaard om h\u00f6gskoleundervisning p\u00e5 grund- och avancerad niv\u00e5<\/a>\n<\/h2>
Mycket av det som god undervisning baseras p\u00e5 idag har varit k\u00e4nt i sekler.<\/div>\n<\/article>

Konstruktiv l\u00e4nkning som arbetsmetod<\/a>\n<\/h2>
Konstruktiv l\u00e4nkning (Constructive Alignment, CA) \u00e4r en modell f\u00f6r design av utbildningar inom h\u00f6gre utbildning. S\u00e5 h\u00e4r arbetar man praktiskt med den.<\/div>\n<\/article>

Kursdesign f\u00f6r distans: Skillnaden f\u00f6r l\u00e4raren<\/a>\n<\/h2>
Kurs p\u00e5 distans st\u00e4ller andra krav p\u00e5 kursdesign \u00e4n kurs i campusmilj\u00f6n. I den h\u00e4r filmen f\u00f6rklarar vi vad det handlar om.<\/div>\n<\/article>

L\u00e4sanvisningar? N\u00e4r och hur?<\/a>\n<\/h2>
Kommer man direkt fr\u00e5n gymnasiet eller fr\u00e5n flera \u00e5r i yrkesverksamhet, kan det vara sv\u00e5rt att angripa uppgiften att ta till sig stora textm\u00e4ngder. Hur \u00e4r din m\u00e5lgrupp? Beh\u00f6ver de hj\u00e4lp med l\u00e4sanvisningar och studiemetodik?<\/div>\n<\/article>

Obligatoriska undervisningsmoment: N\u00e4r f\u00e5r vi ha det?<\/a>\n<\/h2>
Huvudprincipen f\u00f6r universitetsundervisning \u00e4r att den \u00e4r frivillig fr\u00e5n studentens sida. Bara examinationen \u00e4r obligatorisk. Men vissa undervisningsmoment kan g\u00f6ras obligatoriska, \u00e4ven om de inte \u00e4r examinerande. Hur d\u00e5?<\/div>\n<\/article>

Planera spr\u00e5kprogression genom ett helt utbildningsprogram<\/a>\n<\/h2>
En student med generellt svag spr\u00e5kf\u00f6rm\u00e5ga fixar antagligen inte bristen under loppet av en enskild kurs. \u00c5tg\u00e4rder f\u00f6r att st\u00e4rka svaga studenters spr\u00e5kf\u00f6rm\u00e5ga beh\u00f6ver d\u00e4rf\u00f6r planeras med hela utbildningsprogrammet som utg\u00e5ngspunkt.<\/div>\n<\/article>

Tips: Designa l\u00e4raktiviteterna s\u00e5 att det ter sig riskfyllt att inte delta<\/a>\n<\/h2>
Kan inte viktiga l\u00e4raktiviteter g\u00f6ras obligatoriska f\u00e5r man g\u00f6ra dem angel\u00e4gna. Det ska te sig riskfyllt att inte delta i undervisningen. H\u00e4r \u00e4r ett exempel p\u00e5 hur man kan g\u00f6ra detta.<\/div>\n<\/article>

Tips: \u00d6verblick per vecka<\/a>\n<\/h2>
En bild s\u00e4ger mer \u00e4n tusen ord. G\u00f6r en enkel \u00f6versiktsbild som visar vad som kommer att h\u00e4nda under kursen.<\/div>\n<\/article>

Tips: Struktur i kursen med Canvas 'Planera mera'<\/a>\n<\/h2>
Med canvasverktyget Planera mera kan du hj\u00e4lpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hj\u00e4lper verktyget dig att bed\u00f6ma arbetsbelastningen med ditt kursuppl\u00e4gg. Har du gjort ett rimligt uppl\u00e4gg?<\/div>\n<\/article>

Tips: Systematisk spr\u00e5ktr\u00e4ning genom en serie programkurser \u2013 ett exempel<\/a>\n<\/h2>
H\u00e4r \u00e4r ett exempel p\u00e5 hur systematisk spr\u00e5ktr\u00e4ning \u2013 l\u00e4sa, skriva, hantera akademiska texter \u2013 implementerats i alla kurserna i ett ett\u00e5rigt program som avslutas med en individuell uppsats. Det kan anv\u00e4ndas som inspiration.<\/div>\n<\/article><\/section>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kursens m\u00e5l \u00e4r utg\u00e5ngspunkten n\u00e4r man planerar en kurs. Vilka l\u00e4randeaktiviteter beh\u00f6vs\/\u00e4r l\u00e4mpliga f\u00f6r att studenterna i kursens m\u00e5lgrupp ska kunna n\u00e5 kursm\u00e5len? Vilket material beh\u00f6ver f\u00f6rberedas? H\u00e4r hittar du flera s\u00e4tt att skapa \u00f6verblick och struktur som fungerar. Resultatet \u00e4r en \u00f6versikt \u00f6ver hur kursen ska l\u00e4ggas upp.<\/p>\n","protected":false},"author":60,"featured_media":0,"parent":3641,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"categories":[],"tags":[],"class_list":["post-3661","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3661"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/users\/60"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3661"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3661\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4717,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3661\/revisions\/4717"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3641"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3661"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3661"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3661"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}