{"id":3673,"date":"2022-02-10T14:24:00","date_gmt":"2022-02-10T13:24:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/?page_id=3673"},"modified":"2022-05-31T18:32:59","modified_gmt":"2022-05-31T16:32:59","slug":"student-online","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/undervisning\/student-online\/","title":{"rendered":"N\u00e4tbaserad undervisning"},"content":{"rendered":"\n

Vad blir speciellt n\u00e4r du m\u00f6ter studenten online och inte p\u00e5 campus? En distanskurs d\u00e4r studenterna aldrig bes\u00f6ker campus, en campuskurs d\u00e4r du anv\u00e4nder digitala verktyg (Som Canvas, m.fl.), <\/strong>eller en blandning med studenter ibland p\u00e5 campus och ibland p\u00e5 distans? Det handlar givetvis en del om teknik, men mest om v\u00e4lplanerad didaktik.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"Black Wall\" i Zoom: Studenter utan kamera<\/a>\n<\/h2>
Det \u00e4r vanligt att studenter st\u00e4nger av sin kamera under f\u00f6rel\u00e4sningar som sker i distansform. L\u00e4raren h\u00e5ller sin lektion framf\u00f6r en sk\u00e4rm fylld av sm\u00e5 svarta \u201dfrim\u00e4rken\u201d med (i b\u00e4sta fall) namn under: En Black Wall. Men varf\u00f6r vill studenterna inte ha kameran p\u00e5? Hur f\u00e5r man dem att \u00e4ndra p\u00e5 det? Studenter st\u00e4nger av […]<\/div>\n<\/article>

\u00c4r du blended eller bara flippad? Synkron eller asynkron?<\/a>\n<\/h2>
Blended learning, flipped classroom, synkron eller asynkron undervisningskommunikation. Vad betyder begreppen?<\/div>\n<\/article>

Ber\u00e4ttelse: F\u00f6lj en distansstudent<\/a>\n<\/h2>
Projektet F\u00f6lj en distansstudent f\u00f6ljde under pandemi-v\u00e5rterminen 2020 studenter som l\u00e4ste utbildningar p\u00e5 distans och kartlade deras upplevelser och behov. M\u00e5let var att under h\u00f6stterminen 2020 kunna utveckla pedagogik och tekniska pedagogiska hj\u00e4lpmedel inom distansundervisningen. Studenternas upplevelser handlade om ensamhet, svajande teknik och sj\u00e4lva distansformen. (Video, 45 min.)En enk\u00e4tunders\u00f6kning av Karlstads studentk\u00e5r om studentupplevelser under pandemin redovisas […]<\/div>\n<\/article>

Ber\u00e4ttelse: Fr\u00e5n tentamen i skrivsal till digital \"open book\" examination<\/a>\n<\/h2>
Ber\u00e4ttelsen om en akut oml\u00e4ggning av salstenta till hemtenta i Kemi vid pandemin v\u00e5ren 2020. Video, 22 min.<\/div>\n<\/article>

Ber\u00e4ttelse: Multimodal loggbok vid VFU f\u00f6r b\u00e4ttre kontakt l\u00e4rare-student<\/a>\n<\/h2>
I yrkesl\u00e4rarutbildningen har studenter vid sin VFU f\u00f6rt en multimodal digital loggbok kring n\u00e5gra p\u00e5 f\u00f6rhand best\u00e4mda uppdrag som h\u00e4nger samman med kursm\u00e5len. Uppdragen handlade om tankekartor, bed\u00f6mningsmatris och trepartssamtal, dvs. tre olika former f\u00f6r reflektion.<\/div>\n<\/article>

Ber\u00e4ttelse: Omvandla salstenta till online med Quiz<\/a>\n<\/h2>
Med Canvas Quiz-funktion har tidigare salstentaform ersatts av multiple-choice och ess\u00e4fr\u00e5gor. Det handlar om examination i stora studentgrupper. Erfarenheter, utmaningar och l\u00e4rdomar fr\u00e5n ett projekt vid \u00e4mnet F\u00f6retagsekonomi.<\/div>\n<\/article>

Ber\u00e4ttelse: Planerade on-campus-kurser off-campus<\/a>\n<\/h2>
Ber\u00e4ttelsen om utmaningar och l\u00f6sningar vid en akut oml\u00e4ggning av en on-campuskurs i Informatik till off-campus vid pandemin v\u00e5ren 2020. Video 28 min.<\/div>\n<\/article>

Canvas mallkurs<\/a>\n<\/h2>
I en kort film visar vi dig runt i en mallkurs f\u00f6r Canvas som utformats utifr\u00e5n bra pedagogiska principer. Mallen kan du sedan “h\u00e4mta hem” fr\u00e5n Canvas Commons direkt fr\u00e5n ditt kursskal.<\/div>\n<\/article>

Canvas: Extra tid vid examination f\u00f6r vissa studenter<\/a>\n<\/h2>
Ett vanligt st\u00f6d f\u00f6r studenter med dyslexi \u00e4r att f\u00e5 extra tid vid skriftliga examinationer. Anv\u00e4nder du Canvas f\u00f6r tentan \u00e4r det enkelt att anpassa tentamenstiden f\u00f6r enskilda studenter.<\/div>\n<\/article>

Canvas: Omtenta online<\/a>\n<\/h2>
Omtenta i Canvas \u00e4r smidigt. Ingen f\u00f6ranm\u00e4lan beh\u00f6vs, ingen salsbokning, allt samlat p\u00e5 ett st\u00e4lle.<\/div>\n<\/article>

Canvas: Uppsamlingstenta online<\/a>\n<\/h2>
Uppsamlingstentor f\u00f6r t.ex. en viss kurs kan samlas i en s\u00e4rskild canvaskurs och anv\u00e4ndas f\u00f6r alla uppsamlingstentor under flera \u00e5r.<\/div>\n<\/article>

Checklista f\u00f6r bra kurshemsida i Canvas<\/a>\n<\/h2>
Det h\u00e4r \u00e4r en checklista f\u00f6r dig som \u00e4r kursledare\/l\u00e4rare i en universitetskurs med hemsida i Canvas. Den bygger p\u00e5 robusta principer f\u00f6r hur en bra studiemilj\u00f6 f\u00f6r studenter b\u00f6r se ut och g\u00f6r dessutom livet l\u00e4ttare f\u00f6r dig som \u00e4r l\u00e4rare. Anv\u00e4nd den f\u00f6r att se att du inte oavsiktligt missar n\u00e5got viktigt.<\/div>\n<\/article>

Effektiv studiemilj\u00f6 online<\/a>\n<\/h2>
Hur utformar man en kurs online i praktiken? I den h\u00e4r korta filmen skissar vi upp fyra principer som leder dig r\u00e4tt.<\/div>\n<\/article>

Fusk: Identifiera student online<\/a>\n<\/h2>
Kravet om identifiering \u00e4r att studenter ska stryka sin identitet och ha moment med muntlig redovisning. Men inte vid alla examinationsmoment och inte vid alla kurser. Hur g\u00f6r man?<\/div>\n<\/article>

Fusk: \u00d6vervakning via Zoom?<\/a>\n<\/h2>
Det \u00e4r n\u00e4stan aldrig en bra l\u00f6sning att simulera den kontrollerade situation som salstentamen erbjuder genom att video\u00f6vervaka studenter n\u00e4r de genomf\u00f6r hemtenta.<\/div>\n<\/article>

Fusk: Plagieringskontroll i Canvas<\/a>\n<\/h2>
N\u00e4r studenter l\u00e4mnar in skriftliga uppgifter i Canvas b\u00f6r de plagieringskontrolleras. I Canvas sj\u00e4lvstudiekurs finns en instruktion f\u00f6r hur du kan aktivera plagieringskontroll och hur du som l\u00e4rare ser och kan anv\u00e4nda resultatet av kontrollen.<\/div>\n<\/article>

GDPR<\/a>\n<\/h2>
Som l\u00e4rare hanterar vi en hel del personuppgifter. Vi g\u00f6r det i direkt form vad g\u00e4ller studenters personuppgifter och vi har ansvar f\u00f6r hur studenterna hanterar personuppgifter i undervisningen, t.ex. n\u00e4r de skriver uppsatser och g\u00f6r enk\u00e4ter eller intervjuer. GDPR reglerar hur vi f\u00e5r g\u00f6ra detta.<\/div>\n<\/article>

IKT: Canvas l\u00e4rplattform<\/a>\n<\/h2>
L\u00e4rplattformen Canvas anv\u00e4nds som navet i (n\u00e4stan) alla kurser och utbildningsprogram.<\/div>\n<\/article>

IKT: Enk\u00e4ter<\/a>\n<\/h2>
Verktyget Survey&Report kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att skapa, samla in och bearbeta enk\u00e4tdata. B\u00e5de forskare, l\u00e4rare och studenter kan anv\u00e4nda det.<\/div>\n<\/article>

IKT: Lagra filer<\/a>\n<\/h2>
KAU har tv\u00e5 verktyg f\u00f6r att f\u00f6rvara filer: Dels Box f\u00f6r generell fillagring och dels KauPlay f\u00f6r att lagra videofilmer.<\/div>\n<\/article>

IKT: Spela in video<\/a>\n<\/h2>
Kau har tillg\u00e5ng till flera alternativa verktyg f\u00f6r inspelning av video. Alla fungerar f\u00f6r att spela in direkt vid din dator.<\/div>\n<\/article>

IKT: Undertextning av video<\/a>\n<\/h2>
Lagen om tillg\u00e4nglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) sl\u00e5r fast att all r\u00f6rlig bild som universitetet anv\u00e4nder i sin verksamhet ska textas. Det kan du f\u00e5 hj\u00e4lp med.<\/div>\n<\/article>

IKT: Undervisningspass online<\/a>\n<\/h2>
De viktigaste verktygen f\u00f6r att m\u00f6ta studenter ansikte mot ansikte online \u00e4r Zoom, Padlet och Mentimeter.<\/div>\n<\/article>

IKT: Verktyg f\u00f6r examination<\/a>\n<\/h2>
KAU har tv\u00e5 verktyg f\u00f6r att hantera specifika examineringsrelaterade saker. Dels Ouriginal f\u00f6r textj\u00e4mf\u00f6relse (f\u00f6r att uppt\u00e4cka plagiering) och dels Inspera f\u00f6r digital salstentamen. Dessutom har vi f\u00f6rst\u00e5s Canvas och funktionaliteten med inl\u00e4mningsuppgifter och Quiz.<\/div>\n<\/article>

IKT: Webb i undervisningen med Sola@Kau<\/a>\n<\/h2>
P\u00e5 webbplatsen Sola@Kau (sola.kau.se) kan du eller dina studenter enkelt skapa och forma en helt egen webbsida, t.ex. en reflektionssida, blogg, portfolio eller liknande som passar i ditt kurssammanhang.<\/div>\n<\/article>

Kursdesign f\u00f6r distans: Skillnaden f\u00f6r l\u00e4raren<\/a>\n<\/h2>
Kurs p\u00e5 distans st\u00e4ller andra krav p\u00e5 kursdesign \u00e4n kurs i campusmilj\u00f6n. I den h\u00e4r filmen f\u00f6rklarar vi vad det handlar om.<\/div>\n<\/article>

Lektion i hybridform: Studenter i rummet och online samtidigt<\/a>\n<\/h2>
Att ha campusundervisning d\u00e4r n\u00e5gra av studenterna deltar hemifr\u00e5n – hybridl\u00f6sning – \u00e4r mycket utmanande och sv\u00e5rt att g\u00f6ra riktigt bra. Men n\u00e4r det inte g\u00e5r att undvika, s\u00e5 f\u00e5r du h\u00e4r n\u00e5gra r\u00e5d om vad du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5.<\/div>\n<\/article>

PCK och TPACK: Vad \u00e4r det?<\/a>\n<\/h2>
PCK och TPACK \u00e4r koncept f\u00f6r att beskriva l\u00e4rares yrkeskompetens. F\u00f6rst PCK om kombinationen av \u00e4mneskompetens och didaktisk kompetens. Och sedan TPACK f\u00f6r PCK kompletterad med IKT-kompetens.<\/div>\n<\/article>

Planera ett intro-pass online<\/a>\n<\/h2>
Hur l\u00e4gger man upp en riktigt bra kursintroduktion som ska genomf\u00f6ras online? Vilka moment ska den inneh\u00e5lla? I vilken ordning? Hur h\u00e5ller vi intresset uppe? Hur g\u00f6r man ett bra k\u00f6rschema, ett som man till och med kan samarbeta kring? H\u00e4r \u00e4r ett kommenterat exempel.<\/div>\n<\/article>

Tips: Fasta Fr\u00e5ga-l\u00e4raren-tider<\/a>\n<\/h2>
M\u00e5nga studenter drar sig f\u00f6r att st\u00e4lla fr\u00e5gor till l\u00e4raren, s\u00e4rskilt n\u00e4r det \u00e4r stora studentgrupper eller n\u00e4r undervisningen \u00e4r p\u00e5 distans och inte minst n\u00e4r fr\u00e5gan m\u00e5ste st\u00e4llas i skrift. Och l\u00e4raren kan \u00e5 sin sida uppleva att det kommer f\u00f6r m\u00e5nga fr\u00e5gor om samma sak, trots att det \u00e4r en minoritet av studenterna […]<\/div>\n<\/article>

Tips: Hur man spelar in i Zoom<\/a>\n<\/h2>
P\u00e5 mindre \u00e4n 5 minuter visar \u00c5sa Kronkvist vid H\u00f6gskolan Kristianstad hur man spelar in i Zoom.<\/div>\n<\/article>

Tips: Leka l\u00e4karmottagning - Identitetskontroll i Zoom<\/a>\n<\/h2>
Hur kontrollerar vi identiteten hos studenter n\u00e4r examinationen \u00e4r p\u00e5 distans? Och hur g\u00f6r man f\u00f6r att det ska g\u00e5 snabbt att g\u00f6ra det?<\/div>\n<\/article>

Tips: Muntlig tenta p\u00e5 distans<\/a>\n<\/h2>
\u00d6versikt \u00f6ver f\u00f6r- och nackdelar med muntliga tentamen p\u00e5 distans. Och strategier f\u00f6r bra fr\u00e5gor.<\/div>\n<\/article>

Tips: N\u00e4r studenter inte pluggar f\u00f6rr\u00e4n vid hemtentan<\/a>\n<\/h2>
Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt l\u00e5ng tid f\u00f6r att genomf\u00f6ra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar p\u00e5 att man kan klara tentauppgifterna genom att sl\u00e5 upp i litteraturen och l\u00e4sa det som beh\u00f6vs f\u00f6r att klara de direkta tentafr\u00e5gorna.<\/div>\n<\/article>

Tips: Ordning och reda p\u00e5 material i Canvas<\/a>\n<\/h2>
H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra konkreta, praktiska r\u00e5d om hur du anv\u00e4nder funktionerna i Canvas f\u00f6r att sprida instruktioner och annat material p\u00e5 ett strukturerat s\u00e4tt. Du spar tid, g\u00f6r det l\u00e4ttare att anv\u00e4nda tidigare material vid n\u00e4sta kurstillf\u00e4lle, g\u00f6r det l\u00e4ttare att samarbeta med kollegor. Och framf\u00f6r allt: Du g\u00f6r livet l\u00e4ttare f\u00f6r studenterna!<\/div>\n<\/article>

Tips: Spela in dig sj\u00e4lv<\/a>\n<\/h2>
Att spela in en f\u00f6rel\u00e4sningsfilm \u00e4r inte samma sak som att f\u00f6rel\u00e4sa i en fysiskt l\u00e4rosal p\u00e5 campus. Och nu talar vi inte om det tekniska, med kamera, mikrofon, hantering av videofiler, osv., utan om hur du beh\u00f6ver agera som l\u00e4rare. H\u00e4r \u00e4r sju handfasta r\u00e5d.<\/div>\n<\/article>

Tips: St\u00f6dmatriser f\u00f6r att identifiera var studenter beh\u00f6ver hj\u00e4lp<\/a>\n<\/h2>
St\u00f6dmatriser \u00e4r ett verktyg som dels hj\u00e4lper studenter att h\u00e5lla reda p\u00e5 sin progress i moment som inneh\u00e5ller \u00f6vnings- eller tr\u00e4ningsuppgifter och som ocks\u00e5 hj\u00e4lper l\u00e4raren att identifiera uppgifter som v\u00e5llar sv\u00e5righeter i studentgruppen. P\u00e5 det s\u00e4ttet kan l\u00e4raren anpassa undervisningen s\u00e5 att fokus hamnar d\u00e4r det g\u00f6r mest nytta.<\/div>\n<\/article>

Tips: Struktur i kursen med Canvas 'Planera mera'<\/a>\n<\/h2>
Med canvasverktyget Planera mera kan du hj\u00e4lpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hj\u00e4lper verktyget dig att bed\u00f6ma arbetsbelastningen med ditt kursuppl\u00e4gg. Har du gjort ett rimligt uppl\u00e4gg?<\/div>\n<\/article>

Tips: Studenterna skapar Quiz-fr\u00e5gor<\/a>\n<\/h2>
Examinationsuppl\u00e4gg d\u00e4r studenterna i en kurs skapar quiz-fr\u00e5gor som samlas i en fr\u00e5gebank som anv\u00e4nds vid examinationen.<\/div>\n<\/article>

Tips: Testa f\u00e4rdigheter online p\u00e5 nya s\u00e4tt<\/a>\n<\/h2>
Tre f\u00f6rslag p\u00e5 alternativa s\u00e4tt att examinera kursm\u00e5l av f\u00e4rdighetstyp.<\/div>\n<\/article>

Tips: Textens omfattning i hemtenta<\/a>\n<\/h2>
Bed\u00f6mningen av om en student n\u00e5tt examinationskraven i en tenta av ess\u00e4typ avser normalt l\u00f6sningens kvalitativa v\u00e4rde, inte kvantiteten. Av bed\u00f6mningsekonomiska sk\u00e4l s\u00e4tter vi \u00e4nd\u00e5 ofta en \u00f6vre gr\u00e4ns (och ibland l\u00e4gsta gr\u00e4ns) i antal ord\/antal sidor f\u00f6r l\u00f6sningen. Fokus flyttas fr\u00e5n kvalitet i riktning mot volym.<\/div>\n<\/article>

Tips: Tre strategier f\u00f6r bra hemtentafr\u00e5gor<\/a>\n<\/h2>
Flera strategier f\u00f6r att g\u00f6ra hemtentafr\u00e5gor: S\u00e4tta fr\u00e5gor i ett sammanhang, g\u00f6ra dem individrelaterade, eller mer komlexa.<\/div>\n<\/article>

Tips: Tv\u00e5delad tenta f\u00f6r studenter med f\u00f6rl\u00e4ngd skrivtid<\/a>\n<\/h2>
Motverka fusk vid hemtenta, d\u00e4r snabba studenter hj\u00e4lper studenter med f\u00f6rl\u00e4ngd skrivtid.<\/div>\n<\/article><\/section>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vad blir speciellt n\u00e4r du m\u00f6ter studenten online och inte p\u00e5 campus? En distanskurs d\u00e4r studenterna aldrig bes\u00f6ker campus, en campuskurs d\u00e4r du anv\u00e4nder digitala verktyg (Som Canvas, m.fl.), eller en blandning med studenter ibland p\u00e5 campus och ibland p\u00e5 distans? Det handlar givetvis en del om teknik, men mest om v\u00e4lplanerad didaktik.<\/p>\n","protected":false},"author":60,"featured_media":0,"parent":3690,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"categories":[],"tags":[],"class_list":["post-3673","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3673"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/users\/60"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3673"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3673\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4753,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3673\/revisions\/4753"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3690"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3673"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3673"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3673"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}