{"id":1048,"date":"2021-09-28T14:20:52","date_gmt":"2021-09-28T12:20:52","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/?post_type=upe_tip&p=1048"},"modified":"2022-02-10T15:54:07","modified_gmt":"2022-02-10T14:54:07","slug":"inspiration-studenter-vantar-med-att-plugga-till-hemtentan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/inspiration-studenter-vantar-med-att-plugga-till-hemtentan\/","title":{"rendered":"Tips: N\u00e4r studenter inte pluggar f\u00f6rr\u00e4n vid hemtentan"},"content":{"rendered":"\n

Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt l\u00e5ng tid f\u00f6r att genomf\u00f6ra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar p\u00e5 att man kan klara tentauppgifterna genom att sl\u00e5 upp i litteraturen och l\u00e4sa det som beh\u00f6vs f\u00f6r att klara de direkta tentafr\u00e5gorna.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

L\u00f6sning<\/h3>\n\n\n\n

Minska tidsf\u00f6nstret till n\u00e5gra f\u00e5 timmar, t.ex. 3-6 timmar (allts\u00e5 ungef\u00e4r som vid salstenta) och anv\u00e4nd \u00f6ppna fr\u00e5gor d\u00e4r det ing\u00e5r att sj\u00e4lv ta st\u00e4llning till vilken teori eller teoretiska modeller som beh\u00f6vs f\u00f6r att l\u00f6sa uppgiften. Begr\u00e4nsningen i tid \u00f6kar risken att man inte hinner \u201dhitta r\u00e4tt\u201d i kursmaterialet och fr\u00e5gekonstruktionen (att sj\u00e4lv avg\u00f6ra vilken teori som \u00e4r relevant) minskar risken att uppgifterna kan l\u00f6sas genom att \u201dsl\u00e5 upp\u201d i kurslitteraturen eller googla fram l\u00f6sningar.<\/p>\n\n\n\n

Konkreta steg<\/h3>\n\n\n\n

Anv\u00e4nd \u00f6ppna, scenario-baserade fr\u00e5gor. M\u00e5nga kurser syftar till att studenten ska kunna f\u00f6rst\u00e5 och\/eller hantera situationer\/fenomen i den verkliga v\u00e4rlden. Beskriv en s\u00e5dan relevant situation\/fenomen och be studenten att hantera en viss aspekt av den och d\u00e5 tydligt visa vilken teori som anv\u00e4nds (anv\u00e4nda teoretiska begrepp fr\u00e5n relevant teoretisk modell p\u00e5 ett relevant s\u00e4tt).<\/p>\n\n\n\n

Denna fr\u00e5geteknik kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att testa en stor variation av olika slags kunskap\/f\u00f6rm\u00e5ga, t.ex. om studenten \u201dk\u00e4nner igen\u201d och kan \u201dklassificera\u201d fenomen, liksom \u201didentifiera\u201d komponenter eller \u201drelationer mellan komponenter\u201d, eller \u201didentifiera orsak-verkan-sammanhang\u201d, eller f\u00f6ra analyserande och diskuterande resonemang utifr\u00e5n en relevant situation.<\/p>\n\n\n\n

Exempel<\/h4>\n\n\n\n

I en kurs i ledarskap utg\u00f6rs scenariot av ett \u00e5tergivet samtal fr\u00e5n ett m\u00f6te med flera deltagare. Typiskt sett best\u00e5r det om 10-15 repliker. Uppgiften \u00e4r bl.a. att beskriva\/analysera samtalet med hj\u00e4lp av konfliktteori d\u00e4r de enskilda deltagarnas konfliktstil ska identifieras\/analyseras. Samma scenario kan anv\u00e4ndas f\u00f6r flera liknande uppgifter, t.ex. att beskriva det med hj\u00e4lp av f\u00f6rhandlingsteori, utifr\u00e5n modeller f\u00f6r sv\u00e5ra samtalssituationer eller ur ett ledningsperspektiv (med begrepp fr\u00e5n viss angiven ledarskapsmodell). <\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r test av \u201dh\u00f6gre\u201d f\u00f6rm\u00e5gor kan uppgiften vara att diskutera samma scenario flera g\u00e5nger, varje g\u00e5ng med st\u00f6d i olika teoretiska modeller. Det har visat sig vara en bra uppgift f\u00f6r att avg\u00f6ra om studenten f\u00f6rst\u00e5r de olika teoretiska modellerna. <\/p>\n\n\n\n

Konsekvens<\/h3>\n\n\n\n

Fr\u00e5gekonstruktionen besvaras med fritextsvar, vilket g\u00f6r automatisk plagiatkontroll m\u00f6jlig och f\u00f6rsv\u00e5rar fusk genom samarbete.<\/p>\n\n\n\n

Ocks\u00e5 mindre f\u00f6r\u00e4ndringar av de scenarier som anv\u00e4nds (eller av de fr\u00e5gor som ska besvaras utifr\u00e5n ett visst scenario) tvingar fram nya l\u00f6sningar, vilket g\u00f6r det l\u00e4ttare att \u00e5teranv\u00e4nda material utan att goda l\u00f6sningar fr\u00e5n tidigare tentor kan anv\u00e4ndas som mallar av studenterna. <\/p>\n\n\n\n

Skrivet av<\/h3>\n\n\n\n

Tomas Jansson (UPE, Projektledning)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt l\u00e5ng tid f\u00f6r att genomf\u00f6ra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar p\u00e5 att man kan klara tentauppgifterna genom att sl\u00e5 upp i litteraturen och l\u00e4sa det som beh\u00f6vs f\u00f6r att klara de direkta tentafr\u00e5gorna.<\/p>\n","protected":false},"author":47,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[295,294],"tags":[194,29,44],"class_list":["post-1048","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-examinationsformer","category-student-online","tag-hemtenta","tag-natbaserat","tag-tentafragor"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1048","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/users\/47"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1048"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1048\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1653,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1048\/revisions\/1653"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1048"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1048"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1048"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}