{"id":4825,"date":"2022-06-02T16:59:34","date_gmt":"2022-06-02T14:59:34","guid":{"rendered":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/?p=4825"},"modified":"2022-06-03T16:11:09","modified_gmt":"2022-06-03T14:11:09","slug":"tips-designa-laraktiviteterna-sa-att-det-ter-sig-riskfyllt-att-inte-delta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/tips-designa-laraktiviteterna-sa-att-det-ter-sig-riskfyllt-att-inte-delta\/","title":{"rendered":"Tips: Designa l\u00e4raktiviteterna s\u00e5 att det ter sig riskfyllt att inte delta"},"content":{"rendered":"\n

Kan inte viktiga l\u00e4raktiviteter g\u00f6ras obligatoriska f\u00e5r man g\u00f6ra dem angel\u00e4gna. Det ska te sig riskfyllt att inte delta i undervisningen. H\u00e4r \u00e4r ett exempel p\u00e5 hur man kan g\u00f6ra detta.<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Ibland kan man inte <\/em>g\u00f6ra ett moment i kursen obligatoriskt genom att det uppenbart \u00e4r av \u201ds\u00e5dan karakt\u00e4r att studenterna aktivt m\u00e5ste delta f\u00f6r att tillgodog\u00f6ra sig momentet\u201d. Trots att det \u00e4r en viktig l\u00e4randeaktivitet i kursuppl\u00e4gget. (Se Kapitel 6, \u00a73 Regler f\u00f6r utbildning p\u00e5 grundniv\u00e5 och avancerad niv\u00e5 vid Karlstads universitet<\/em> (s\u00f6kv\u00e4g nedan) och Obligatoriska undervisningsmoment: N\u00e4r f\u00e5r vi ha det?<\/a>)<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5 f\u00e5r man i st\u00e4llet f\u00f6rs\u00f6ka att designa undervisningsformer och examinerande moment p\u00e5 ett s\u00e5dant s\u00e4tt att det blir tydligt f\u00f6r studenten att det \u00e4r att ta en risk om man inte deltar i undervisningsmomenten. H\u00e4r \u00e4r ett illustrerande s\u00e5dant exempel p\u00e5 hur det gjorts i en kurs i projektledning:<\/p>\n\n\n\n

En central del av undervisningen i kursen det handlar om utg\u00f6rs av ett grupparbete med ett case d\u00e4r grupperna stegvis utvecklar ett f\u00f6rslag om hur ett \u201dn\u00e4stan verkligt\u201d problem ska l\u00f6sas med hj\u00e4lp av modeller och teori fr\u00e5n kursen. Grupparbetet sker i flera etapper med kortfattad l\u00e4rar\u00e5terkoppling p\u00e5 delrapporter\/-l\u00f6sningar. Mot slutet av kursen ger grupperna kamrat\u00e5terkoppling p\u00e5 varandras l\u00f6sningar, med fokus p\u00e5 positiv \u00e5terkoppling (\u201dVad \u00e4r styrkan i den andra gruppens l\u00f6sning?\u201d). D\u00e5 l\u00e4r de sig genom att se alternativa s\u00e4tt att l\u00f6sa motsvarande problem som de sj\u00e4lva arbetat med och de f\u00e5r utomst\u00e5endes reaktioner p\u00e5 sin egen l\u00f6sning. De f\u00e5r nya perspektiv p\u00e5 de problem som de arbetat med. Proceduren f\u00f6r kamrat\u00e5terkopplingen \u00e4r utformad s\u00e5 att den f\u00f6ruts\u00e4tter att studenterna agerar utifr\u00e5n en grupp som gjort en egen gruppl\u00f6sning. Studenter som v\u00e4ljer att inte delta i grupparbetet l\u00e4mnas allts\u00e5 utanf\u00f6r denna del. Examinationen \u00e4r d\u00e4remot individuell och skriftlig och best\u00e5r i att g\u00f6ra en analys av ett givet l\u00f6sningsf\u00f6rslag p\u00e5 ett liknande case som grupperna arbetat med. Kursuppl\u00e4gget \u00e4r allts\u00e5 utformat f\u00f6r att g\u00f6ra det riskabelt, om \u00e4n inte om\u00f6jligt, f\u00f6r enskilda studenter att v\u00e4lja att arbeta helt p\u00e5 egen hand och v\u00e4lja att inte delta i de grupprelaterade momenten.<\/p>\n\n\n\n

Ett s\u00e5dant h\u00e4r kursuppl\u00e4gg bygger p\u00e5 att grupparbetsuppgifterna ses som ett enda sammanh\u00e4ngande moment som man antingen deltar i eller v\u00e4ljer att st\u00e5 utanf\u00f6r. \u00c4ven om grupparbetet allts\u00e5 inte \u00e4r obligatoriskt, s\u00e5 p\u00e5verkar uppl\u00e4gget enskilda studenter att \u00e4nd\u00e5 v\u00e4lja att delta f\u00f6r att inte riskera att missa chansen att \u201dsnappa upp\u201d viktiga l\u00e4rdomar under arbetet och \u00e5terkopplingen. Deltagande \u00e4r tydligt f\u00f6rberedande f\u00f6r examinationen.<\/p>\n\n\n\n

\/Tomas Jansson, UPE<\/p>\n\n\n\n

Referenser<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Dokumenth\u00f6rnan > Universitetsgemensamma styrdokument – internt regelverk > Utbildning p\u00e5 grundniv\u00e5 och avancerad niv\u00e5 > Regler > Regler f\u00f6r utbildning p\u00e5 grundniv\u00e5 och avancerad niv\u00e5 vid Karlstads universitet, reviderad 2019-07-08<\/strong><\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kan inte viktiga l\u00e4raktiviteter g\u00f6ras obligatoriska f\u00e5r man g\u00f6ra dem angel\u00e4gna. Det ska te sig riskfyllt att inte delta i undervisningen. H\u00e4r \u00e4r ett exempel p\u00e5 hur man kan g\u00f6ra detta.<\/p>\n","protected":false},"author":60,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[292,331],"tags":[198,54,200],"class_list":["post-4825","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-laraktiviteter","category-planera-kurs","tag-kursflode","tag-motivation","tag-pedagogisk-ide"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4825","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/users\/60"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4825"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4825\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4828,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4825\/revisions\/4828"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4825"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4825"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sola.kau.se\/keeponteaching\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4825"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}