Likabehandlingsplan
Vision: På våran förskola ska inget barn bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för någon form av kränkande behandling.
Varje vuxen på förskolan Locus är skyldig att:
- Arbeta med främjande och aktiva åtgärder
- Sätta gränser och ingripa vid kränkningar/trakasserier
- Göra en bedömning och vidta nödvändiga åtgärder.
- Följa upp
1. Barns deltagande i planarbetet
Granska hur barnen har varit med och upprättat, följt upp och sett över aktuell plan. Lyft fram styrkor och svagheter.
Som en del av vår kartläggning utför vi trygghetsvandringar med barngruppen och trygghetssamtal. Detta gör vi för att vi vill få syn på i vilka miljöer barnen känner sig trygga samt otrygga. Vi använder även kamera på I-pad där barnen kan fota platser de tycker om eller tycker känns otrygga. Vi pratar om barnens känslor och de kan i trygghetssamtal måla sina upplevelser eller något de tycker känns obehagligt eller otryggt. Både trygghetssamtal och trygghetsvandring utförs i mindre grupp för att det ska bli konstruktiva samtal där varje barn ska få komma till tals.
Styrkor och svagheter
Vi kan få fler perspektiv på hur barnens otrygghet kan upplevas. Vad barnen fokuserar på i bilderna kan ge ny förståelse för pedagogernas fortsatta arbete med trygghet.
Trygghetssamtal och trygghetsvandring möjliggör för barnen att få uttrycka sig, känna sig bekräftade och det ger tillfälle att samtala om sina känslor och upplevelser.
Vi ser svagheter i att pedagogerna missar eller inte lyssnar in barnens upplevelser av trygghet i den aktuella situationen.
2. Främjande arbetet
I vårt främjande arbete så formulerar vi en tydlig vision/ ett mål. Utifrån målet formulerar vi sedan insatser som vi sedan arbetar utifrån. Insatserna kan exempelvis utgå från pedagogik, materialets påverkan, det sociala klimatet som råder, kartlagd normkritik osv. Våra styrkor på förskolan Locus gällande det främjande arbetet är att vi sätter tydliga mål och konkreta insatser som är begripliga att arbeta utifrån. En svaghet att arbeta utifrån detta sätt är att man lätt fastnar i de insatser man bestämt och har svårt att se andra “lösningar”.
3. Förebyggande arbetet
Granska a: hur kartläggningen gjorts och vad som framkommit, b: konkreta och uppföljningsbara mål för arbetet att motverka diskriminering och kränkande behandling i förskolan samt c: insats. Lyft fram styrkor och svagheter.
Genom att arbetslaget gemensamt samlat in skriftliga dokumentationer av barngruppen samt från insamalade indicdentsrapproter görs en analys för att synliggöra mönster inför en nulägesrapport där vi vill få syn på när, vart och varför kränkande behandling/diskriminering har uppstått. Åtgärder till de behov som synliggjorts görs i samråd med rektorn och specialpedagog.
Vi har på förskolan Locus uppmärksammat att på äldre barns avdelningen sker flera händelser där barnen diskriminerar varandra utifrån diskrimineringsgrunden kön. Och kommer därför jobba vidare med att i samlingar lyfta värdet i att alla får vara med och hur man är en bra lekkamrat. Vidare kommer vi även att använda drama som metod för att lyfta händelser som skett i verksamheten. Det gör vi för att vi vill möjliggöra för barnen att bygga relationer och ge dem delaktighet i att hitta lösningar på eventuella kränkningar som sker. Vi pedagoger kommer även arbeta mot att vara mer närvarande i barngruppen, och genom att diskutera och reflektera tillsammans i arbetslaget kring en samsyn om hur vi förebygger kränkningar och diskriminering för att bli medveten om förhållningssättet vi pedagoger använder oss av. Vi som pedagoger behöver vara goda förebilder för barnen i hur vi behandlar och bemöter varandra. All personal ansvarar för att följa de mål och tillförda insatser som finns i vår likabehandlingsplan.
Vidare kommer enkäter till vårdnadshavare att skickas ut och samlas in för att få en överblick om hur de uppfattar deras barns trivsel i förskolan, samt att barnen erbjuds trygghetsvandringar och/eller trygghetssamtal för att kontinuerligt överse hur vårt förebyggande arbete fortlöper.
4. Rutiner för att upptäcka diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling
Granska rutiner för att upptäcka diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling. Lyft fram styrkor och svagheter.
Vi samlar in arbetslagets gemensamma skriftliga dokumentationer av barngruppen samt incidentrapporter. Detta gör vi för att hitta mönster till vår nulägesrapport där vi vill få syn på när, vart och varför kränkande behandling/diskriminering har uppstått.
Till de behov vi ser görs åtgärder i samråd med rektor och specialpedagog.
Styrkor är att vi försöker vara närvarande i barngruppen så mycket som möjligt, men en svaghet är att det ändå finns situationer där personal inte alltid är nära. Här försöker vi arbeta med barnen och få dem att ta ansvar för sina handlingar och att kränkande behandling aldrig får förekomma på förskolan.
5. Åtgärdande arbete
Åtgärderna behöver följas upp och utvärderas för att säkerställa att kränkningar upphör och inte upprepas. Varannan vecka på avdelningsmöten så går arbetslagen igenom den sociala samvaron i barngruppen. Vi ser därefter över eventuella
behov och risker för kränkande behandling/diskriminering.
Styrkor: Med våra kontinuerliga möten så arbetar vi ständigt för att motverka kränkande behandling samt att vi kan se om det finns olika behov i barngruppen
Svagheter: Då man fokuserar på de barnen som tar mer plats och utmärker sig i barngruppen så kan man missa de barnen som är mer tillbakadragna.
6. Förankring
Styrkor: likabehandlingsarbete förankras hos barnen genom att utföra trygghetssamtal och trygghetsvandring som är en metod på hur pedagoger hanterar barns känslouttryck i Locus förskola. Pedagoger ger barnen möjlighet att känna sig bekräftade och samtalar om sina känslor och upplevelser. All personal ansvarar för att följa de mål och tillförda insatser, rutiner för att upptäcka diskriminering eller kränkande behandling. Vi involverar vårdnadshavare i arbetet genom att skicka enkäter till vårdnadshavare och samla in för att få en överblick om hur de uppfattar deras barns trivsel i förskolan och vara en del av planen. Det är vår plan för att främja likabehandling, förebygga, åtgärda diskriminering, kränkande behandling i vår förskola. Svagheter: Vi ser svagheter i att pedagogerna missar eller inte lyssnar på barnens upplevelser av trygghet i den aktuella situationen.
Granska hur planen och likabehandlingsarbetet förankras hos samtliga barn, vårdnadshavare och personal. Lyft fram styrkor och svagheter.
7. Uppföljning och utvärdering
Granska när och hur uppföljning av planen sker samt vem som har ansvaret för detta arbete. Lyft fram styrkor och svagheter.
Vi följer upp och utvärderar varje årsavslutning när personalgruppen är samlad. Skulle det dock krävas insatser så kommer de att ske uppföljning tidigare för att se om det uppnådde ett resultat.
Svaleryd, K. & Hjertson, M. (2022). Likabehandling i förskola och skola. Liber.