Specialpedagogik
Det är viktigt att vi pedagoger har en samsyn gällande specialpedagogik i verksamheten och barns varierande behov. Detta kräver att vara flexibel i sin ledarroll där anpassningar görs gällande förhållningssätt och metoder för att kunna bemöta barns behov och intressen.Vi växlar mellan olika specialpedagogiska perspektiv då vi ser att anpassningar och särskilt stöd är en process. Vi tar utgångspunkt från ett kategoriskt perspektiv för att kartlägga var barnens behov och svårigheter ligger. Sedan diskuterar vi hur vi kan tillgodose dessa genom att se över vårt förhållningssätt, vilket ryms inom det relationella perspektivet. Vi ser specialpedagogik som något som alltid finns och samspelar med övrig pedagogik i vår verksamhet. När vi har kartlagt barnens behov i observationer så analyserar vi tillsammans för att se vad i våra lärmiljöer och omgivande miljö som kan tänkas påverka barnet på ett negativt eller positivt sätt, vilket innebär att inta ett kritiskt perspektiv. Vi tar avstånd från att se barnet som varande med behov och ägare av problemet, utan vi förskollärare ska gemensamt ta ansvar för att säkerställa att miljön anpassas och att det inte är barnet som förväntas anpassa sig efter förskolan. Eftersom varje situation är unik går det inte att alltid förlita sig på en metod eller arbetssätt, här kommer dilemmaperspektivet in. Vilket berör frågor som etik och makt, här gäller det att vara flexibel i sin ledarroll när vi bemöter barnet. Vi har minst 1 gång/år barnkonvention möten med specialpedagog och rektor där vi kartlägger barnens behov för att få en god överblick gällande hur vi kan arbeta vidare. Här kan vi få syn på om vi behöver göra fler insatser och anpassningar. I samverkan med rektor och specialpedagog tas beslut som sedan fullföljs via samarbeten mellan de olika parterna och i arbetslaget. Vi får vägledning av specialpedagog i detta arbete. Det är viktigt att vi har en tydlig bild av våra roller och ansvarsfördelning för att det ska bli en god struktur och ett effektivt ledarskap. Vi samordnar och fördelar våra resurser för att se vart arbetsinsatser krävs och för att kunna skapa en god kvalitet. Vi har en nära samverkan med vårdnadshavare för att få en bild av hur de upplever sitt barn utanför förskolans miljö. Detta gör vi för att få en helhetsbild kring barnet och för att kunna komma vidare i hur vi kan stötta och bemöta barnet. En nära samverkan ser vi ger goda förutsättningar för en samsyn mellan hem och förskola. Med en bra samverkan och kommunikation med vårdnadshavarna där vi har ett jämlikt förhållningssätt så utbyter vi ömsesidigt information mellan förskola och hem. Detta bidrar till en tillitsfull relation vilket ger positiva effekter för barns lärande och utveckling. Vilket även underlättar vid eventuellt samarbete med specialpedagog, kontakt pedagog och familj för att hitta en gemensam väg för barnets bästa.