Hur vi arbetar med omsorgsperspektivet
På förskolan Locus vill vi att omsorgen ska genomsyra hela förskolan. Vi anser att det är viktigt att lyfta begreppet omsorg och att kontinuerligt reflektera tillsammans i arbetslaget om hur vi ger omsorg. Vi arbetar med att problematisera
och diskutera om vad omsorg är och kan vara i olika situationer. Med stöd från anknytningsteorin kan omsorg ges på olika sätt utifrån barns individuella behov. Vilket kan göras genom att finnas nära barnet, vara lyhörd och arbeta
utifrån trygghetscirkeln med en trygg bas och säker hamn. Detta ser vi ger goda förutsättningar för att kunna skapa trygga relationer mellan pedagog och barn.
Enlig förskolans läroplan ska “Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet”.
Eftersom barn kommer till förskolan med olika anknytnings erfarenheter behöver barngruppen bemötas med olika sätt för att kunna känna trygghet med sina pedagoger.
Vi ser att omsorg är viktigt i alla moment i förskolans utbildning samtidigt som den ska ges med hänsyn till barnets personliga integritet. Omsorgsbegreppet finns med i lärmiljöer, tillfällen för lek såväl som i rutinsituationer
såsom måltider och sovrutiner.
Med struktur och tydlighet ges barnen trygghet samtidigt som vi ser att det ska finnas en balans där vi arbetar utifrån en jämlik barnsyn där barnen ges utrymme till att kunna påverka sin utbildning. Genom att vara lyhörd för barns
göranden, att “nyfiket lyssna” och förundras ger oss på förskolan Locus förutsättningar för kunna kliva in i barns livsvärld. Detta ser vi som grunden till att kunna utforma en utbildning och undervisning utifrån barns intresse
och förståelse.
För att arbeta fram en likvärdig omsorg och lärande strävar vi i arbetslaget att ha ett bra samarbete och samsyn. Med ett kollegialt lärande samtalar och tar arbetslagen del av varandras kompetenser för att ett gott ledarskap ska
kunna genomsyra hela förskolan.
För att säkerställa att hela förskolan strävar efter samma mål ser vi det som viktigt att ge utrymme och tid till kontinuerliga dokumentationer om aktiviteter såväl som särskilda situationer vilka löpande tas upp i reflektioner och
analys inom det systematiska kvalitetsarbetet.