Möjligheter, Förutsättningar,
Rättigheter och Förväntningar
Vi på förskolan locus arbetar utifrån dom 4 aspekterna, möjligheter, förutsättningar, rättigheter och förväntningar. Vi har ett stort samarbete mellan avdelningarna så alla barnen ska känna sig trygga i förskolans miljöer. Vi har även en nära samverkan med skolan så barnen får tillgång att hälsa på skolan för att bekanta sig med lokalerna! Vi känner att det är bra att vara ute i god tid och förbereda både barn och vårdnadshavare därför har vi en föräldraträff i november månad där rektorer från de aktuella skolorna som barnen kan tänkas börja på är med och informera om hur det brukar göra, detta gör vi för att vårdnadshavarna ska få möjligheten att kunna ställa de frågor och funderingar det har som vi förskollärare kanske inte alltid kan ge svar på.
I maj kommer barnens nya förskoleklasslärare och hälsar på barngruppen i deras trygga miljö på förskolan. Detta gör vi då vi vill ge barnen ett tryggt första möte och även skapa en god relation mellan barn- lärare Besöket syftar även till att läraren ska få inblick i barnens vardag på förskolan.
Under vårterminen sker ett övergångs samtal med vårdnadshavare och förskolepersonal för att underlätta barnets och familjens övergång mellan verksamheterna!
Under vårterminen skickar även den blivande förskoleklass läraren ut vykort till barnen och presenterar sig samt berättar att de längtar till skolstarten för att skapa en relation, längtan och trygghet hos barnen. Barnen får möjlighet att svara lärarna samt ställa frågor.
I samråd med vårdnadshavare efter avslutningssamtal blir nästa steg att samverka nästkommande förskoleklasslärare och eventuell fritidspedagog.
Förskoleklassen, fritidshemmet och skolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med varandra och förskolan för att stödja barnens utveckling och deras lärande. Vi anser att det är viktigt att inför övergången till förskoleklass så ska både förskolan, skolan och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter samt information för att skapa en så trygg och bra övergång för barnen.
Varför? Vi arbetar på detta viset för att skapa en trygg övergång för barnen. Omsorg och utbildning ska bilda en helhet, Bra relation mellan vårdnadshavare och pedagog gynnar barnets utveckling.
I och med detta vill vi Involvera vårdnadshavarna i att det blir ett stort steg att börja förskoleklass i att klara sig själva, bra att träna på toalettbesök samt bli mer självständiga för att få en trygghet inför skolstart.