Högskolepedagogisk kurs i lärplattformsdesign

Abstract NU2024

Bakgrund

I en digitaliserad lärmiljö är det av stor vikt att skapa strukturerade och tillgängliga kursupplägg som tydliggör progression. Kursen “Canvas: struktur för överblick och progress” ges av Universitetspedagogiska enheten vid Karlstads universitet och är utformad att stödja högskolelärare i att effektivt utnyttja lärplattformen Canvas. Detta i enlighet med SUHF:s Rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning (REK 2016:1), närmare bestämt mål 3 som handlar om användningen och utvecklingen av fysiska och digitala lärmiljöer. Kursen belyser vikten av en studentcentrerad lärplattformsdesign som ger studenter (1) överblick över kursinnehållet, (2) trygghet i att kursen är väl organiserad och (3) kursinnehåll som väcker intresse och motivation. Dessa principer knyter an till Self-Determination Theory.

Syfte

Målet med kursen är att ge högskolelärare kompetenser att skapa tydliga och strukturerade kursupplägg i Canvas som synliggör progression och därmed främjar såväl individuellt som kollektivt lärande.

Metod

Kursen består av fyra digitala träffar via Zoom, som inkluderar teoretiska utgångspunkter, praktiska demonstrationer, övningar, diskussioner och reflektioner. Upplägget med kursen bygger på ett arbete utfört av Universitetspedagogiska enheten i samråd med lärarrepresentanter från olika ämnen att skapa en mall för lärplattformen Canvas. Mallen, som kan importeras till befintliga kurser och sedan anpassas efter individuella behov, möjliggör att studenter möter en välstrukturerad, tillgänglig och enhetlig lärplattformsdesign vilket möjliggör ett effektiviserat lärande. Med hjälp av en checklista utvecklar deltagarna lärplattformsdesignen i egna kurser. Resultatet presenteras och kamratgranskas vilket innebär praktisk tillämpning av och kontextualiserat reflektion kring de inhämtade kunskaperna.

Resultat

Kursen ger deltagarna verktyg för att kunna skapa en strukturerad, tillgänglig och tilltalande kursdesign i Canvas. Genom att tillämpa lärdomarna från kursen kan lärare förbättra den digitala lärmiljön, vilket i sin tur förväntas främja studenters motivation och lärande. Kursen förväntas också sprida tanken om fördelarna med en enhetlig kursdesign för samtliga kurser på Karlstads universitet.

Nyckelord

Digitalisering, Digitalt lärande, Pedagogisk utveckling, Studentcentrerad lärplattformsdesign, Canvas LMS, Tillgänglighet.

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta: