Återkoppling och examination (AEX-2409)

Deltagarna introduceras i olika tekniker för att ge formativ och summativ återkoppling.
Exempel på tekniker och situationer som kan behandlas:

  • Ge återkoppling som stödjer fortsatt lärande
  • Ge återkoppling skriftligt, muntligt och med inspelad video
  • Låta studenter bedöma sin egen prestation/förmåga
  • Mätning och bedömning i stora grupper
  • Bedöma förmågor
  • Bedöma prestationer i grupparbete
  • Motivera betyg och betygsförslag
  • Bedöma online
  • Använda verktyg för olika slags online-examination (t.ex. Wiseflow, Canvas Quiz, muntlig examination, osv.)
  • Använda verktyg för automatisk plagiatkontroll

Kursen kommer att ges på Campus.

Course objectives

Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:

  1. Använda begreppen formativ och summativ återkoppling för att resonera kring bedömningars olika syften och relationen mellan dessa,
  2. Reflektera kring examinationsuppgifters design och användning ur ett formativt och summativt perspektiv
  3. Reflektera kring hur olika former av återkoppling kan användas som stöd för lärande
  4. Använda etablerade modeller kring bedömning och återkoppling för att identifiera problem och utveckla den egna praktiken
  5. Designa, motivera och argumentera för en vald examinationsform till en egen kurs kopplat till kursens lärandemål och kursdesign.
Course Literature

Vetenskapliga artiklar och exempelmaterial tillhandahålls av kursledaren.

Target Group
Lärare som deltar i bedömning, examination och som ger återkoppling till studenter.
Schedule
  • 2024-09-10		12:15-16:00		Kursintroduktion. 
  • 2024-09-17		09:15-15:00		Träff 2. Seminarie 1
  • 2024-09-24		09:15-15:00		Träff 3. Seminarie 2
  • 2024-10-07		09:15-15:00		Träff 4. Seminarie 3
  • 2024-11-05		09:15-15:00		Träff 5. Slutredovisning
Contribute to SUHF:s guidelines
  • 1
  • 2
  • 7
Status: Closed
Course period: 2024-09-10 - 2024-11-05
On campus
Hours of commitment: 50
Limit of enrollment: 18
Instructor(s):
author-avatar