Normkritisk pedagogik: Normkritik i praktiken för universitetslärare (NKP-2508)
I kursen utforskar vi normer och fördomar som är relevanta för utbildning, med särskild tonvikt på inkludering och tillgänglighet. I kärnan av kursplanen finns vanliga undervisningsscenarier som kommer att analyseras genom ett normkritiskt perspektiv. Dessutom behandlar kursen pedagogiska verktyg som syftar till att påverka olika situationer och främja inkludering.
I kursen introduceras och appliceras praktiska metoder och verktyg för att analysera deltagarens egen praktik. Kursen innehåller praktiska övningar och uppgifter. Aktuell debatt om normkritisk pedagogik inom akademin utforskas och diskuteras.
Kursen är indelad i tre komponenter:
1. Input och reflektion: tematiska interaktiva föreläsningar om teoretiska utgångspunkter för kritisk pedagogik, praktiska konsekvenser för undervisning och goda exempel och vanliga fallgropar.
2. Praktik:utveckling och användning av kritisk pedagogik/verktyg i undervisning (antingen egen undervisning eller analys av andra lärares erfarenheter).
3. Uppföljning och utvärdering: reflektionsseminarier där de praktiska försöken utvärderas och den egna praktiken synas utifrån erfarenheter under kursen.
Course objectives
Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:
- Känna till och kritiskt reflektera över teoretiska utgångspunkter i normkritisk pedagogik
- Kunna reflektera över och planera lärandeaktiviteter utifrån normkritisk pedagogik
- Stödja en normkritisk analys inom klassrummet
Course Literature
Vetenskapliga artiklar och material tillhandahålls av kursansvarig.
Target Group
Schedule
-
2025-08-18 10:30-12:00 Träff 1
-
2025-08-22 10:30-12:00 Träff 2
-
2025-08-28 10:30-12:00 Träff 3
-
2025-08-29 10:30-12:00 Träff 4
-
2025-09-04 10:30-12:00 Träff 5
-
2025-09-29 10:30-12:00 Träff 6
Contribute to SUHF:s guidelines
- 4
- 6
- 7

Wibke Straube
Logga in för att registrera dig på den här kursen/Please log in to register for this course