Aktiviteter för digitalisering – Status juni 2023
Under vÄren 2021 har projektet Samlad digitalisering jobbat med fokusgrupper för att förstÄ upplevelser, identifiera behov, sÀtta delmÄl mot strategi 2030 och ta fram digitaliseringsidéer som möter behoven. I september 2021 prioriterades ett antal aktiviteter för att uppfylla universitetets digitaliseringsmÄl. Varje aktivitet har en ansvarig verksamhet samt en tidsram för dÄ aktiviteten genomförs.
Idéanalyser
Digital resursbank KLAR
Projektet behöver Àven inkludera ett verktyg för att dela digitala resurser i form av film, foto och grafiskt material för att göra det lÀtt att göra rÀtt för medarbetare att göra digitalt material.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd gör idéanalys Ät Kommunikationsavdelningen.
Tidsram: September- november 2021
Status (jun 2022): Avdelningen för verksamhetsstöd genomförde i september 2021 en idéanalys gÀllande digital resursbank.
- IdĂ©n Ă€r att i en digital tjĂ€nst kunna samla alla multimediaresurser, oavsett typ, anvĂ€ndningsomrĂ„de och tillgĂ„ng för anvĂ€ndare. DĂ€r kan alla typer av multimediafiler laddas upp och mĂ€rkas. Filerna kan delas med andra bĂ„de inom och utanför organisationen. I analysen identifierades att olika digitala tjĂ€nster anvĂ€nds för olika medietyper; Bildbanken för bilder, Kauplay för filmer och Dokumenthörnan för broschyrer/presentationer. Ăven Box och Sprend anvĂ€nds dĂ„ stora filer ska delas.
- Med en digital lösning för att samla multimediaresurser kan fler arbeta effektivare med multimedia. Det blir enklare att hÄlla koll pÄ produktioners livslÀngd och medarbetare pÄ Kau kan ocksÄ ÄteranvÀnda multimedia utan mellanhÀnder. Analysen förslog att utvÀrdera om nÄgon befintlig digital tjÀnst, sÄ som Kauplay eller Sunet Drive kan fungera som gemensam resursbank och om inte, hitta annan tjÀnst som uppfyller identifierade krav och behov.
- Rekommendationer frÄn uppföljningen: Undersök möjligheterna att bygga in resursbanken i Drupal, antingen nya Medarbetarwebben eller Kau.se. AnvÀnd de erfarenheter som upphandlad konsult har frÄn andra organisationer.
Deltagarportal KLAR
Ett behov som uttryckts ett flertal gÄnger till Kommunikationsavdelningen Àr digitalt verktyg (webbplats, sociala medier, app eller liknande) för att rekrytera respondenter till deltagare i olika forskningsstudier.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd gör idéanalys Ät Kommunikationsavdelningen.
Tidsram: September – november 2021
Status (jun 2022): Idéanalysen pekade pÄ behov av nÀrmare utredning. Christina Knowles genomförde vÄren 2022 en sÄdan som rekommenderar att inte införa en deltagarportal.
Förstudier och utredningar
Kameran i Zoom KLAR
En utredning av kamerans betydelse för lÀrandet ur bÄde lÀrar- och studentperspektiv i digital undervisning samt framtagande av guide till lÀrare hur de kan skapa trygghet i undervisningssituationen ska genomföras. Syftet Àr att fÄ en förstÄelse för hur kameran pÄverkar lÀrares förutsÀttningar i undervisningen och studenters lÀrare. Utredningen ska Àven innefatta rÀttsliga aspekter.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten. Aktiviteten kan med fördel vÀvas samman med UHR:s projekt om distansundervisning.
Tidsram: Augusti 2021 – december 2021
Status (jun 2022): En rapport Àr till 85-90% klar (ÄterstÄr sprÄkgranskning). Den innehÄller en sammanstÀllning om forskning inom omrÄdet, sÄvÀl video som distansundervisning och kommer publiceras pÄ Keep-on-teaching sidan inom kort.
Status (dec 2022): PÄ grund av de förlÀngda projekten Nytt kursutvÀrderingssystem och Revision av den pedagogiska meriteringsmodellen samt den ökande arbetsbelastningen kring EUNICE ansökan kunde utredningsrapporten inte fÀrdigstÀllas under höstterminen. Rapporten förvÀntas publiceras i slutet av februari 2023.
Status (jun 2023): PÄ grund av de förlÀngda projekten Nytt kursutvÀrderingssystem och Revision av den pedagogiska meriteringsmodellen samt den ökande arbetsbelastningen kring ChatGPT kunde utredningsrapporten inte fÀrdigstÀllas under vÄrterminen. Rapporten förvÀntas publiceras i september.
Resultat: PÄ webbplatsen Keep-on-teaching finns en guide om studenter utan kamera och lÀnk till en rapport om Àmnet.
Dokumenthörnan KLAR
En utredning av tidigare insatser avseende förbÀttring av dokumenthörnan ska genomföras tillsammans med en nulÀgesanalys av behovet. Utredningen ska ligga till grund för vÀgval för utvecklingen av ny dokumenthörna som ett delprojekt till projektet Medarbetarwebb.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd genomför utredningen med avrapportering till Rektors kansli.
Tidsram: Augusti 2021 – september 2021
Status (jun 2022): Utredningen genomfördes enligt plan och ledde till uppstarten av projektet Dokumenthantering, ett delprojekt i projektet Medarbetarwebben. Delprojektet innebÀr hantering av styr- och beslutsdokument för att medarbetarna vid Karlstads universitet ska hitta korrekt och aktuell information. Att medarbetare kÀnner sig trygga i hur de hittar korrekta och relevanta styrdokument pÄ medarbetarwebben. Delprojektet ska vara klart vid första leveransen av Medarbetarwebben, den 10 mars 2023. Therese Eriksson Àr projektledare.
Status (dec 2022): Projektet Dokumenthantering gÄr enligt plan och Regelverket, platsen dÀr dokument hanteras pÄ Medarbetarwebben, kommer lanseras i mars 2023.
Automatisering i ekonomiprocesser KLAR
En förstudie av hur automatisering genom robotisering kan anvĂ€ndas i flera av universitetets ekonomprocesser ska genomföras med syftet hur automatisering kan anvĂ€ndas för resurseffektivitet pĂ„ ekonomiavdelningen. Ăven flera andra av universitetets processer ska beaktas vid förstudien.
Ansvarig: Avdelningen för ekonomi- och planering
Tidsram: Augusti 2021 – december 2021
Status (jun 2022): Avdelningen för ekonomi och planering har genomfört tvÄ förstudier om robotisering i ekonomiprocesser.
- Den första förstudien Àr mer grundlÀggande kring robotisering, dÀr Robot Process Automation (RPA) definieras och beskrivs. En nulÀgesanalys visar att flera lÀrosÀten och andra offentliga organisationer har effektiviserat med RPA och lÀrdomar kan dras av för- och nackdelar med olika sÀtt att organisera arbetet med RPA. Med stöd av Àmnet Informatik genomfördes en workshop för at identifiera utvecklingsomrÄden inom Avdelningen för ekonomi och planering dÀr robotisering kan stödja verksamheten. Inom flera omrÄden finns specifika arbetsuppgifter och processer som har potential att utvecklas med robotisering, dÀr faktorer som genomförbarhet, tidsbesparande, effektivisering och minskande mÀngd fel har pÄverkat rangordningen. VÄrt att notera Àr att robotisering inte alltid Àr rÀtt svar pÄ ett problem, det kan ocksÄ lösas med systemintegrationer eller systemförbÀttringar.
- Den andra förstudien har fokuserat specifikt pĂ„ de man kallar âPrimulakonteringâ. Med det menas att ekonomer planerar, budgeterar och redovisar personalkostnader i HR-systemet Primula. Ekonomerna utför samma arbetsuppgifter i Raindance, alltsĂ„ tydligt dubbelarbete som med tanke pĂ„ omfattningen har stor potential till tidsbesparingar med robotisering. Förstudien förordar automatisering av personalkontering i Primula, dĂ„ det innebĂ€r att ekonomer inte behöver arbete i Primula men ocksĂ„ att befintliga integrationer för kringliggande system inte behöver förĂ€ndras.
- Slutsatserna frĂ„n bĂ„da förstudierna Ă€r att robotisering har stor potential för att effektivisera och frigöra tid inom Avdelningen för ekonomi och planering. Man poĂ€ngterar vikten av att förmĂ„gan att bygga ârobotarâ inte behöver baseras pĂ„ sĂ€rskild it-kompetens, utan klaras av i den berörda verksamheten. Förstudierna har inte utvĂ€rderat möjligheter till robotisering utanför Avdelningen för ekonomi och planering, men bedömningen Ă€r att potentialen Ă€r stor i resterande verksamhet.
Rekommendationer frÄn uppföljningen:
- UtvÀrdera hur en framtida förvaltningsorganisation av RPA ska se ut och fungera innan en upphandling startar.
- Genomför ett upphandling av RPA sÄ snart det Àr genomförbart och inför RPA i identifierade ekonomiprocesser. Parallellt ska ekonomihantering utanför Avdelningen för ekonomi och planering som kan effektiviseras med RPA identifieras och införas.
- Förstudie tvĂ„ pekar pĂ„ möjligheten att âslippa arbeta i ett system man inte Ă€r i sĂ„ oftaâ, vilket kan överföras pĂ„ andra verksamheter och roller i organisationen. Kombinera den insikten med de förslag pĂ„ systemintegrationer som framkommit i digitaliseringsaktiviteten âKartlĂ€ggning av systemintegrationerâ.
Status (dec 2022): En RFI kommer genomföras i januari 2023 inför en upphandling dÀr ekonomiprocesser Àr först ut för automatisering, dÀrefter planeras fler processer inom andra omrÄden kopplas pÄ.
Status (jun 2023): Ett projekt pÄgÄr dÀr en upphandlad RPA-lösning ska automatisera nio processer inom ekonomi, HR, utbildningsadministration och bibliotek. Projektet pÄgÄr fram till mars 2024.
OmvÀrldsanalys av digital examination KLAR
Det system för digital examination som anvÀnds idag stödjer inte matematiska formler och liknande behov. Innan avtalet med systemleverantören förlÀngs bör en omvÀrldsanalys genomföras som beaktar universitetets behov.
Ansvarig: Avdelningen för utbildningsstöd
Tidsram: Augusti 2021 – december 2021
Status (jun 2022): En förstudie genomfördes som rekommenderade ett systembyte. Ett införandeprojekt av systemet Inspera pÄgÄr nu. Systemet kommer vara i drift nÀr höstterminen 2022 startar.
Status (dec 2022): Införandeprojektet genomfördes enligt plan och systemet Inspera Àr nu universitetets digitala tentamenssystem.
KartlÀggning av systemintegrationer KLAR
För att nÄ en effektivare arbetsmiljö med mindre dubbelarbete och bÀttre beslutsunderlag behöver kommunikationen mellan universitetets olika stödsystem ses över. Hur pratar systemen med varandra och delar information mellan varandra sÄ att mindre arbete behöver ske genom att mata in samma information pÄ flera olika stÀllen. Utöver detta finns det ett stort behov av att aggregera och samköra olika sorters verksamhetsinformation sÄ att man fÄr fram tydliga beslutsunderlag och bÀttre styrningsmöjligheter.
Ansvarig: It-avdelningen
Tidsram: Oktober 2021 – mars 2021
Status (jun 2022): En kartlÀggning av systemintegrationer har genomförts av It-avdelningen jan-apr 2022. UtgÄngspunkten har varit den systemkarta med övergripande kopplingar mellan system som finns inom it-styrningen.
- För att identifiera behov av systemintegrationer genomförde flera samtal med medarbetare pÄ Kau, förvaltningsledare samt medarbetare frÄn varje team pÄ It-avdelningen. Av samtalen framkom att universitetets system överlag fungerar bra och att vÄra system trots allt pratar med varandra i stor omfattning, men det finns förstÄs förbÀttringspotential. Dessa redovisas som förbÀttringsförslag mellan respektive system som Àr inblandat. Det kan handla om integrationer mellan system som idag Àr isolerade frÄn varandra, men ocksÄ om befintliga integrationer som Àr i behov av förbÀttringar.
- KartlÀggning av befintliga integrationer genomfördes i systemgruppen Utbildningsadministration som Àr en central grupp av system dÀr viktig information för utbildningsverksamheten finns och flödar. Ladok Àr hÀr det system som övriga system i stor utstrÀckning Àr beroende av. Olika metoder och programvaror har utvÀrderas för att dokumentationen av integrationerna, och slutligen valdes programvaran Archi, frÀmst för dess möjligheter till visuellt presentation och ÄteranvÀndning av dataobjekt samt kopplingen till metodstödet TOGAF.
Rekommendationer frÄn uppföljningen
- Distribuera förslagen pÄ integrationer till respektive förvaltningsledare för utvÀrdering och eventuellt införande.
- Inkorporera förvaltningen av nya systemkartan med dess integrationer som en del av systemförvaltningsmodellen GFS.
- GĂ„ vidare med att kartlĂ€gga alla systemomrĂ„den. Fokusera initialt pĂ„ ekonomi- och personaldata för att stödja digitaliseringsaktiviteten âAutomatiseringar i ekonomiprocesserâ.
- AnvÀnd kartlagda integrationer som underlag för att beskriva för organisationen hur, var och nÀr information flödar mellan system.
Digitalt verksamhetsstöd för forskningsprojekt KLAR
En förstudie ska genomföras som ska resultera i ett förslag för en snabb och enkel vÀgledning för forskaren genom att ansökningar, avtal, beslut etc finns samlat pÄ ett stÀlle. Det digitala verksamhetsstödet ska vara integrerat med befintliga system pÄ Kau och stödfunktionerna kan ge direkt vÀgledning. LÀrosÀtet kan sÀkerstÀlla att krav och avtal följs. Verksamhetsstödet ska inte ersÀtta forskningsfinansiÀrernas befintliga ansöknings- och/eller projektverktyg.
Förslaget ska innefatta följande:
- En överblick av alla forskningsprojekt (budget, partners, finansiÀr, projektperiod, etikbeslut, avtal, rekryteringar, bibliometri, datahanteringsplaner)
- System som signalerar vad som behöver göras i varje steg och anpassas utifrÄn finansiÀr.
- Administration som sÀkerstÀller att information/dokumentation Àr korrekt som i möjligaste mÄn hÀmtas frÄn befintliga interna system.
Ansvarig: Grants and Innovation Office (GIO)
Tidsram: 1 april 2022 – 31 december 2022
Status (jun 2022): Baserat pÄ olika anledningar (prioriteringar samt kapacitetsbrist) har denna aktivitet delvis setts över och inte heller kunnat prioriteras till fullo. GIO har via diskussioner inom FSG (Forskningsstrategiska gruppen som leds av rektor) och i FASG (Forskningsadministrativa styrgruppen) beslutat att vi behöver inleda detta arbete med att se över vilken forskningsinformation (och i första hand ekonomisk information) vi av olika anledningar mÄste presentera utifrÄn olika krav och aktiviteter, det kan vara redovisningar till uppdragsgivare av olika slag, bakgrundsdata i samband med kvalitetsgranskningar av universitetets forskning och data/information i samband med olika interna beslut och planeringar.
För att utreda detta har en förstudie startats med mÄlet att lÀmna förslag till ett systematiskt arbetssÀtt för att sammanstÀlla data avseende extern forskningsfinansiering vid universitetet. Ambitionen Àr att universitetet skapar en sammanhÄllen process för att visualisera data med stöd av systemverktyg som Àr tillgÀngliga för alla medarbetare.
Detta innebĂ€r alltsĂ„ att steget mot det digitala stödsystemet som kan finnas tillgĂ€ngligt för alla (bĂ„de internt pĂ„ universitetet och Ă€ven till viss del externt) ligger lite lĂ€ngre fram i tid, denna âbakgrundsstudieâ behöver först genomföras för att se vilken typ av information och data som mĂ„ste kunna presenteras utifrĂ„n olika kravstĂ€llningar pĂ„ universitetet.
Status (dec 2022): Förstudien som var tĂ€nkt att pĂ„gĂ„ till 31 dec 2022 har förlĂ€ngts tom 31 mars 2023, dels för att kapaciteten att driva denna förstudie inte Ă€r sĂ„ hög (varken Avdelningen för ekonomi och planering eller GIO har kunnat prioritera detta) men ocksĂ„ för att under första kvartalet kommer ett par institutioner fĂ„ âpilotaâ lite runt de förslag pĂ„ uppföljningsdata som förstudien börjar landa i.
Status (jun 2023): Förstudien avseende vilken forskningsinformation, i första hand ekonomisk information, som Kau bör anvÀnda sig av för olika sammanhang har fortsatt. Den förlÀngdes till 31 mars i ett första lÀge men har förlÀngts ytterligare för att det varit kapacitetsbrist inom bÄde Ekonomiavdelningen och GIO. Men piloter har nu genomförts med ett par institutioner pÄ bÄda fakulteterna (som inkluderat dekaner, prefekter, controllers, ekonomer, GIO). Ett förslag pÄ ekonomisk information finns nu framtaget och mÄlet Àr att detta nu ska förankras brett pÄ fakulteterna (alla prefekter) under april-maj sÄ att denna fas kan slutföras i början av juni.
Status (jun 2024): Förstudien genomfördes under perioden ht22 till vt23 och fokus var pĂ„ att definiera en modell samt digitalt stöd avseende ” Systematisk och sammanhĂ„llen redovisning av externfinansierad forskning vid Karlstads universitet”.
Baserat pĂ„ förstudien har sedan KULI (universitetets BI-system) uppdateras med information rörande externfinansierad forskning samt med publikationsinformation kopplat till universitetets forskningsverksamhet. Informationen kan nu ses “online” via inloggning i KULI.
Projekt
Medarbetarwebb KLAR
Framtagande av ny medarbetarwebbplats som skapar en upplevelse av en samlad digital miljö för universitetets medarbetare. Arbetet hÄlls samman i ett huvudprojekt och bestÄr av fem delprojekt:
- Plattform
- Dokumenthantering
- Information och nyheter
- Kompetensutveckling och verktyg
- Att göra
Ansvarig: Kommunikationsavdelningen Àr huvudprojektledare samt leder delprojekt 1 och 3. Rektors kansli leder delprojekt 2, Avdelningen för verksamhetsstöd ledare delprojekt 4 och 5. Avdelningen för verksamhetsstöd Àr ocksÄ projektstöd till huvudprojektet.
Tidsram: November 2021 – maj 2023, med delleverans september 2022
Status (jun 2022): Projektet har justerat tidplanen, men löper pÄ enligt den nya planen. Större beslut som fattats avser val av plattform, upphandling av konsulter och framtagande och godkÀnnande av projektplaner. I höst byter projektet projektledare och framöver vÀntar aktiviteter sÄsom framtagande av koncept och design, migrering och framtagande av redaktörsorganisation m.m.
Status (dec 2022): Projektet löper fortfarande bra. Tidsplanen hÄlls och projektgruppen arbetar bra tillsammans. Första lansering planeras till 10 mars 2023. DÄ finns ny informationsstruktur, Regelverket (dokumenthantering av styrdokument, beslut och protokoll), förbÀttrad sökfunktion, ny design och ny redaktörsorganisation. Andra lanseringen Àr planerad till hösten 2023, med implementering av Att göra samt Kompetensutveckling och verktyg.
Status (jun 2023): Delprojekten Att göra och Kompetensutveckling och verktyg fortlöper enligt plan med leverans oktober 2023.
Status (jun 2024): Funktionalitet för pÄminnelser (Att göra) och kunskapsblock/kompetenssida (kompetensutveckling) lanserades i oktober 2023. DÀrmed avslutades det större projektet Ny medarbetarwebb.
Tydlig ingÄng till och identifiering av kompetensutveckling KLAR
Delprojekt till Medarbetarwebben. Digitala verktyg som personal förvÀntas anvÀnda men ocksÄ verktyg som finns tillgÀngliga att anvÀnda i sitt arbete eller i sin undervisning ska samlas pÄ ett enkelt och överskÄdligt sÀtt. Kompetensutvecklingen ska kunna utgÄ frÄn sÄvÀl verksamhetsuppdraget som frÄn chef/systemansvarigs tilldelning eller medarbetaren behov och intresse.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd fungerar som projektledare. Ăven Universitetspedagogiska enheten deltar i projektet.
Tidsram: September 2021 – juni 2022
Status: Se projektet Medarbetarwebb ovan.
Digitalt samarbete kring information (Sunet Drive) KLAR
För att medarbetare och studenter ska kunna samarbeta sÀkert kring information, dokument och filer behöver universitetet en digital samarbetsplattform för ÀndamÄlet. Sunet Drive ska dÀrför införas för att lagra och dela filer. I första hand prioriteras forskningsdata och dÀrefter övrig verksamhet.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd fungerar som projektledare. För delprojekt forskning och teknik ansvarar delprojektledare frÄn Externa relationer respektive It-avdelningen.
Tidsram: Augusti 2021 – mars 2022
Status (jun 2022):
- Under perioden maj 2021 â feb 2022 pĂ„gick ett projekt för att införa Sunet Drive för lagring och delning av forskningsdata. Under aug-nov 2022 introducerades fem forskningsprojekt för Sunet Drive som en pilot för att testa produkten, optimera rutiner och ta fram stödmaterial. 1 dec 2022 lanserades Sunet Drive brett till alla forskningsprojekt. Till och med juni 2022 hade ca 70 forskningsprojekt bestĂ€llt projektyta.
- Projektet utredde ocksÄ andra tillÀmpningsomrÄden för Sunet Drive: ErsÀttare för Box och Z, AnvÀndning av studenter samt Verktyg för samskrivning. Utredningarna kom fram till att Sunet Drive kan och bör anvÀndas för alla tre tillÀmpningsomrÄden.
Rekommendationer efter uppföljningen
- Inför Sunet Drive som ersÀttare för Box sÄ snart det finns stöd för federerad multifaktorsautentisering.
- Gör Sunet Drive tillgÀngligt för studenter för fildelning och samskrivning.
Samarbetshjulet KLAR
à tergÄngen till arbete pÄ arbetsplats kommer krÀva vissa anpassningar i arbetsgrupper, nÄgot som medför utmaningar. En modell ska dÀrför tas fram som skapar förutsÀttningar för ett gruppgemensamt sÀtt att arbeta med digital arbetsmiljö pÄ ett strukturerat sÀtt. Moduler med olika inriktning sÄsom kommunikation, arbetsmiljö och förvÀntningar ska utifrÄn regelverk och policys, tillsammans med diskussionsunderlag och kompetensutvecklingsmöjligheter, ska skapa förutsÀttningar för att över tid utveckla den digitala mognaden i en grupp.
Ansvarig: Avdelningen för verksamhetsstöd fungerar som projektledare med olika delansvariga för innehÄllet i respektive modul, fördelat utifrÄn ansvarsomrÄde och kompetens.
Tidsram: September 2021- februari 2022
Status (jun 2022): Ett projekt byggde och fyllde Samarbetshjulet med information.
- HR-avdelningen har informerat om verktyget vid ledningsgrupper samt implementerat det i universitets metodbank för att undersöka psykosocial arbetsmiljö. En praktikant har arbetat med att uppdatera och utvÀrdera samarbetshjulet och lÀmnat en rapport med förslag pÄ förtydliganden och utvecklingar som t.ex. nya texter, förbÀttrade lÀnkar och mallar samt nytt material. HR kommer arbeta vidare med resultatet av rapporten under hösten.
Ledarskap pÄ distans KLAR
För att skapa bÀttre förutsÀttningar för ledarskap av högre kvalitet hos vÄra chefer och dÀrmed bÀttre verksamhet Àr förslaget att inventera behovet av och sammanstÀlla goda exempel frÄn ledarskap pÄ distans i organisationen. Denna aspekt bör integreras i ledarutvecklingen för att skapa grundtrygghet i olika former av ledarskap.
Ansvarig: HR-avdelningen. Idén kopplas Àven ihop med projektet Framtidens arbetsplats.
Tidsram: September 2021 – juni 2022
Status (jun 2022): Digitaliseringsarbetets resultat i frÄga om behovsbild för medarbetare och mÄlsÀttningar 2024 Àr delade med det företag som utför ledarutvecklingsprogrammet 2022, tillsammans med andra dokument som t.ex. internrevisorns granskningsrapport angÄende systematisk arbetsmiljöarbete med fokus pÄ digital arbetsmiljö. Ledarutvecklingen Àr uppstartad och aktiviteten pÄgÄende. HR:s arbete med HR- frukostar fokuserades hösten 2021 pÄ ÄtergÄng till arbete pÄ campus med anledning av pandemin. DÀr berördes frÄgan om ledarskap pÄ distans nÄgot, men ingen HR-frukost dedikerades helt till detta p.g.a. pandemilÀget.
Ăversyn av digital reception KLAR
För att komplettera VÀlkomstcentrets verksamhet och It-avdelningens reception ska en utredning pÄbörjas, utifrÄn frÄgan vilka tjÀnster som fortsatt mÄste vara fysiska och inte kan erbjudas digital. Utredningen ska ocksÄ se över hur dessa kan kompletteras med digitala tjÀnster och hur tillgÀngligheten ska se ut. Slutrapporten ska Àven innefatta en konsekvensanalys och förslag pÄ digitala möjligheter.
Ansvarig: It-avdelningen tillsammans med Avdelningen för verksamhetsstöd fungerar som projektledare. I arbetet deltar Àven personal i VÀlkomstcentret samt representant för kommunikationsavdelningen.
Tidsram: September 2021 – juni 2022
Status (jun 2022): En rapport med förslag till fördjupade diskussioner och utredningar Àr framtagen och överlÀmnad till Campusavdelningen och It-avdelningen. I ett första steg kommer projektet Onödig efterfrÄgan i VÀlkomstcentret genomföras för att se en systematik i förfrÄgningarna som inkommer till VÀlkomstcentret.
Status (dec 2022): Onödig efterfrÄgan i VÀlkomstcentret genomfördes enligt plan och slutrapport inklusive rekommendationer till fortsatt arbete lÀmnades över till Campusavdelningen.
Teknisk introduktion för studenter
Utbildningsmaterial för att öka studenters digitala kompetens produceras inom universitetet. En utredning av vilka utbildningsinsatser som bör köpas in istÀllet för att produceras ska göras samt kostnadsberÀknas.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten och It-avdelningen projektleder insatsen och Kommunikationsavdelningen medverkar. FramgÄngsrika studier fungerar som styrgrupp. Arbetet ska samordnas med projektet en ingÄng för kompetensutveckling som Àr ett delprojekt till Medarbetarwebben.
Tidsram: Augusti 2021 – december 2021
Status (jun 2022): Ingen av de inblandade avdelningarna har deltagit i nÄgot arbete. Vid uppföljningen uppmÀrksammades detta, varför de ansvariga avdelningarna kommer ta ett omtag under hösten 2022.
Status (dec 2022): Aktiviteten har inte pÄbörjats, men kan komma att ingÄ i bÄde It-avdelningens och Universitetspedagogiska enhetens verksamhetsplaner för 2023.
Status (jun 2023): Aktiviteten har inte pÄbörjats, men kan komma att ingÄ i UPE:s verksamhetsplan 2023. FrÄn IT lÀggs fokus pÄ att se över IT-stöd-sidor pÄ Kau.se samt att nyttja erfarenhet insamlade av Studentsupporten för vanligaste frÄgor som ocksÄ kompletteras med pÄ kau.se.
Status (jun 2024): UPE uppdatera kontinuerlig utbildningsmaterial och information för systemen inom enhetens ansvarsomrÄde. Biblioteket har erbjudit workshops för studenter gÀllande AI-kompetens. Projektledningen enligt projektbeskrivningen har inte kunnat prioriteras pga förhöjd och oförutsedd arbetsbelastning som följd av ChatGPT/generativ AI.
Stödmaterial för digital undervisning KLAR
Stödmaterial för planering, genomförande och examination av digitala kurser och program ska tas fram tillsammans med liknande underlag för lÀrares kursdesign. En grund för att veta nÀr, hur och varför en viss pedagogik ska anvÀndas ska presenteras.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten
Tidsram: Augusti 2021 – juni 2022
Status (jun 2022): Aktiviteten Àr genomförd och materialet Àr publicerat pÄ sidan Keep-on teaching som lanserades i juni 2022.
Utveckling av Canvas KLAR
Utvecklingen av Canvas ska fortsÀtta genom exempelvis en översyn av tekniska integrationer mot andra system. Den gemensamma mallen för Canvas bör vidareutvecklas till flera mallar, marknadsföras och integreras tydligt i skapandet av nya kursskal. I utvecklingsarbetet bör kopplingen till ladok (resultatöverföring, resultatmarkering) prioriteras.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten
Tidsram: Augusti 2021 – december 2021
Status (jun 2022): Integration Canvas â Ladok Ă€r till 90% klart. Ladok arbetar med fĂ€rdigstĂ€llandet. Canvasteamet arbetar ocksĂ„ pĂ„ en integrering mellan Sola och Canvas, dĂ€r man invĂ€ntar en utveckling frĂ„n University of Edinburgh för att kunna genomföra den. Inga fler mallar har utvecklats, dĂ€remot har gjort finjusteringar gjorts pĂ„ befintlig kursmall. Dessutom Ă€r ett utbildningsmaterial kring anvĂ€ndandet av den framtagen.
Status (dec 2022): En utredningsrapport angÄende integration mellan Canvas och Ladok Àr framtagen och överlÀmnat till Avdelning för utbildningsstöd (https://kau.app.box.com/s/869rdzq7k1hdow96n9s6iw4nwpshzofl). Integrationen med Sunet Survey för kursutvÀrderingar testas skarpt i ett tiotal kurser i slutet av den aktuella lÀsperioden och förvÀntas vara klara under vÄrterminen. Integrationen med Sola förvÀntas vara klara i löpet av första lÀsperioden 2023.
Status (jun 2023): Verktyget âResultat till Ladokâ har utvecklats och implementerats under VT23. Dokumentation har skapats: Resultat till Ladok: Att anvĂ€nda Canvas (kau.se). Flertal workshoppar har genomförts under VT23. Information kring verktygen har lanserats via UPEs nyhetsbrev, chefskanalen och lyfts i support rummet KeepOnTeaching.
Utredningar att genomföra efter ÄtergÄngen till ordinarie undervisningsform
Ăkade möjligheter till kollegialt lĂ€rande
En utredning med fokus pÄ lÀrarlag, Àmnesgrupper, program och institutioners önskemÄl och behov av gemensam kompetensutveckling ska företas. Utredningen ska lÀmna förslag pÄ olika aktiviteter samt hur dessa kan genomföras och marknadsföras sÄ att mÄlgruppen nÄs. FörutsÀttningarna för en intern utlysning för lÀrarlag att ansöka om kompetensutvecklingstid, kompetensutvecklingsmedel och utveckling av kurs, delkurs eller program, liknande den utlysning som fanns betrÀffande Blended learning för nÄgra Är sedan, ska utredas.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten ansvarar för att tillsÀtta arbetsgrupp.
Tidsram: Januari 2022 – december 2022
Status (jun 2022): Aktiviteten Àr planerad att starta hösten 2022.
Status (dec 2022): Aktiviteten har inte pÄbörjats pÄ grund av de förlÀngda projekten Nytt kursutvÀrderingssystem och Revision av den pedagogiska meriteringsmodellen samt den ökande arbetsbelastningen kring EUNICE ansökan. Aktiviteten kommer att ingÄ i UPEs verksamhetsplan 2023.
Status (jun 2023): Aktiviteten Àr planerad att starta hösten 2023.
Status (jun 2024): Utredningen föreslÄ att införa arbetet enligt PDK-cykeln. Införandet har inte kunnat prioriteras pga förhöjd och oförutsedd arbetsbelastning som följd av ChatGPT/generativ AI.
Den nya normala undervisningsformen
En universitetsövergripande arbetsgrupp som utreder behov och förutsĂ€ttningar för “den nya normala undervisningsformen” ska tillsĂ€ttas. Utredningen bör omfatta vad som krĂ€vs för hybridundervisning som erbjuder olika former av undervisning, samt en kartlĂ€ggning vad universitetets lĂ€rare behöver i frĂ„ga av pedagogiskt stöd och tekniskt stöd i sĂ„dan undervisning.
Ansvarig: Universitetspedagogiska enheten ansvarar för att tillsÀtta arbetsgrupp.
Tidsram: januari 2022 – december 2022
Status (jun 2022): Aktiviteten Àr planerad att starta hösten 2022.
Status (dec 2022): Aktiviteten har inte pÄbörjats pÄ grund av de förlÀngda projekten Nytt kursutvÀrderingssystem och Revision av den pedagogiska meriteringsmodellen samt den ökande arbetsbelastningen kring EUNICE ansökan. Aktiviteten kommer att ingÄ i Universitetspedagogiska enhetens verksamhetsplan för 2023.
Status (jun 2023): Ett arbetsgrupp med UPE representanter och AV-teamet har bildats och erfarenhetsutbyte med olika lÀrosÀte i Sverige (VÀst, UmeÄ, Uppsala, SLU) har genomförts. Under HT23 sammansÀtts den universitetsövergripande arbetsgruppen och arbetet fortsÀtter.
Status (jun 2024): Samarbetet mellan UPE och AV-teamet fortsÀtter och förutsÀttningar anpassas och stödmaterial utvecklas efter behov och erfarenhetsutbyte. Mindre salar verkar vara vÀlutrustad. Finns behöv för anpassade salar för större studentgrupper (80-100).
