AbstractHur kan vi designa kurser för yrkesverksamma som kombinerar heltidsarbete med studier? Under denna presentation beskriver och diskuterar vi andragogik, vuxenpedagogik, som en potentiell kunskapsbas för utveckling av kurser. Vi kommer att använda masterkursen ”Digitalisering och digital transformation i organisationer” designad och utvecklad för yrkesverksamma som konkret exempel.
Kursen är framtagen av Karin Ahlin, Linda Bergkvist och John Johansson. Kursen ges på distans, består av fyra moduler och motsvarar fem högskolepoäng. Kursen har genomförts vid två tillfällen. Överlag är kursdeltagarna nöjda med kursen samtidigt som genomströmningen är låg. Inför det tredje tillfället har vi därför analyserat kursmaterialet (kursvärderingar, kursdeltagarnas incheckningar, lärandedagböcker) med utgångspunkt i andragogik i syfte att identifiera hur kursmoment kan designas/designas om för högre genomströmning och nöjdhet hos kursdeltagarna. De preliminära resultaten pekar på betydelsen av erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna för att främja nätverkande och kunskapande. Kursmoment som syftar till att fördjupa sig i teoretiska innehållet/vetenskapliga artiklar kan brytas ner i övningar där kursdeltagarna arbetar tillsammans kring verkliga problem hämtade från deras arbetsvardag. Lärandedagboken skulle kunna utformas för att hjälpa deltagarna att integrera den nya kunskapen med sina tidigare kunskaper med fokus på yrkesroll och arbetssituation.
Vår studie kommer också att presenteras på konferensen ECEL 2023 i Pretoria, Sydafrika.