Skapa en tillgänglig lärmiljö (STL-2408)

Hur står det till med din undervisning? Är den utformad på ett sätt som gör den överskådlig, begriplig, varierad och intressant? Statistiken visar att tre gånger så många studenter får pedagogiskt stöd idag jämfört med för tio år sedan. Det finns därmed en stor variation bland dina studenter.

Vi, som lärare på universitet och högskolor, har stor frihet att utforma vår undervisning, men det finns också skyldigheter, som till exempel att se till att den är tillgänglig. Krav på tillgänglighet gäller även vid examinationer. Vad innebär det för dig och vilka verktyg, resurser och metoder finns som stöd?

I denna kurs får du ”möta” personer som har olika förutsättningar för sitt lärande och lära dig hur du konkret och med enkla medel kan stötta dem i deras studier. Du kommer att arbeta praktiskt med egen kurs för att skapa en mer tillgänglig digital arbetsmiljö.

Syftet med kursen är att utveckla förståelse och praktiska färdigheter för att främja tillgänglighet och inkludering i högre utbildning.

Course objectives

Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:

  1. Förstå hur olika funktionsnedsättningar kan påverka studenter och vilket ansvar lärare har för att förbättra tillgängligheten
  2. Planera och genomföra undervisning med beaktande av tillgänglighet för alla studenter
  3. Anpassa och förbättra kursmaterial så att det möter olika studenters behov och främjar deras lärande
  4. Tillämpa konkreta verktyg och strategier för att skapa en mer tillgänglig lärmiljö
Course Literature

Jälknäs, A. och Wåxberg, H. (2023). Skapa en tillgänglig lärmiljö. Natur & Kultur.

Target Group
Kursen vänder sig till undervisande lärare och examinatorer, men även andra som möter studenter med funktionsnedsättningar. Kursen lämpar sig även för doktorander som ska undervisa.
Schedule
Kursen omfattar 30 timmar, varav ca 11 är schemalagda
  • 2024-08-28		09:00-12:00		Träff 1
  • 2024-09-11		09:00-16:00		Träff 2
  • 2024-09-25		09:00-16:00		Träff 3
Contribute to SUHF:s guidelines
  • 3
  • 4
Status: Open
Course period: 2024-08-28 - 2024-09-25
On campus
Hours of commitment: 30
Limit of enrollment: 12
Instructor(s):
author-avatar

Cecilia Hellekant