Studentaktivt lärande i ALC (ALC-2503)
Kursen vänder sig till lärare på Karlstads universitet där undervisningstekniker för studentaktivt lärande är i fokus. Kursen består av fyra träffar:
1. Introduktion,
2. Workshop om olika aktiviteter och undervisningstekniker,
3. Litteraturseminarium och presentation av idé till undervisningsupplägg,
4. Genomförande av dina undervisningsmoment i ALC-salen samt kamratåterkoppling.
Ett extra tillfälle ges för genomförande av dina undervisningsmoment om du varit frånvarande.
Course objectives
1. Beskriva rummets pedagogiska betydelse för lärande.
2. Analysera och jämföra olika lärandemiljöer, teknologier och pedagogiska strategier samt identifiera styrkor och svagheter i deras användning.
3. Planera och tillämpa tekniker i en ALC-sal (Active Learning Classrom), som främjar studentaktivt lärande.
Course Literature
Vi kommer att använda kursboken Använd rummet – Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar (Alfredsson, et al. 2022) och ett urval av vetenskapliga artiklar som beskriver och diskuterar rummets pedagogiska betydelse och olika förutsättningar för studentaktivitet.
Alfredsson, V., Asker, N., Backman, C. och Uhnoo, S. (2022). Använd rummet – Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar. Studentlitteratur.
Ett urval av artiklar kommer användas som beskriver och diskuterar rummets pedagogiska betydelse och olika förutsättningar för studentaktivitet.
Target Group
Schedule
-
2025-03-04 09:15-12:00 Träff 1, Kursintroduktion
-
2025-03-13 09:15-12:00 Träff 2, Litteraturseminarium
-
2025-03-13 13:15-16:00 Träff 3, Workshops
-
2025-03-27 09:15-16:00 Träff 4, Genomförande och kamratåterkoppling
Contribute to SUHF:s guidelines
- 1
- 2
- 3
- 5
Max Hansson