Anmälan Fredag med FoU 20 september. SIP – samordnad individuell planering: hinder, möjligheter och ansvar

I verksamheterna möter man ibland personer som har behov av ett samordnat stöd där professionella från flera organisationer och professioner samverkar. Det finns en lagstadgad skyldighet att då erbjuda en SIP. Representanter från relevanta verksamheter träffar personen för att gå igenom behov och planera vad som ska göras. Individuell planering i en samverkanskontext kan vara både spännande och utmanande, men framför allt avgörande för den person som behöver stödet. Vilka hinder och möjligheter finns i arbetet med SIP och hur hanterar man de utmaningar som dyker upp?

Liv Nordström, doktorand vid Mälardalens universitet, berättar om sin forskning kring samordnad planering, med fokus på delaktighet för vuxna med kognitiv funktions-nedsättning. Livs forskning har hittills fokuserat på de professionellas erfarenheter, där både hinder och möjligheter lyfts fram, men också hur olika dimensioner av makt kan hjälpa oss att förstå några av de utmaningar man ställs inför när man ska genomföra en SIP. I föreläsningen ges också exempel från intervjuer med individer som varit med om en samordnad planering. Föreläsningen avslutas med några konkreta tips för att skapa goda
förutsättningar för individens delaktighet och bra planeringar.

Anmäl dig senast 18 september 2024.

FoU Välfärd Värmland erbjuder kostnadsfria digitala seminarier en fredagseftermiddag i månaden mellan kl. 13.00 – 14.30, för dig inom socialtjänsten och andra välfärdsverksamheter, eller helt enkelt finner ämnet intressant.

Anmälan Fredag med FoU 20 september