Om NSOL

Nätverket bildades med inriktning mot att stärka svensk forskning och samverkan mellan svenska forskare som studerar skolors styrning, organisering och ledarskap.

Att bilda nätverk av aktiva forskare med en sådan inriktning kan stärka återväxten av forskare och främja kvaliteten på den inhemska forskningen. I takt med ökad globalisering kan nätverket också bidra till ett ökat internationellt erkännande.

Forskningen riktas främst mot läroplansstyrd skol- och utbildningsverksamhet oavsett nivå, skolform och organisationsform. En sådan inriktning innefattar därför inte all sorts skol- och utbildningsverksamhet, som till exempel universitets- och högskoleväsendet eller utbildning inom andra organisationer och serviceorgan.

Forskning som inte tillhör skolans område, och forskning om annan verksamhet och andra organisationer kan dock äga relevans om de har skolors styrning, organisering och ledarskap som objekt eller om de äger hög relevans för inriktningen. Ett exempel på detta kan vara forskning om rektorsutbildning vid universitet eller hur skolors ledarskap framstår i debatt, media eller relaterar till externa intressenter med hög relevans för skolors ledarskap. Ett annat exempel är skolors geografiska och socioekonomiska förutsättningar och den lokala kontextens betydelse. 

water droplets on green leaf

Nätverkets syfte

Nätverkets primära syfte är att stärka svensk forskning inom inriktningen samt att främja återväxt och internationellt erkännande genom att bland annat: 

  • Stärka forskning om skolors styrning, organisering och ledarskap i Sverige; såväl grundforskning som mer tillämpad och praktikutvecklande forskning. Det innefattar även kritiska perspektiv inom fältet.
  • Informera, uppdatera och skapa forum för analys och kritik av aktuell inhemsk och internationell forskning.
  • Skapa kontakter och förutsättningar för gemensamma forskningsansökningar och internationellt konferensdeltagande.
  • Skapa ett meningsfullt sammanhang för doktorander.
  • Förbättra förutsättningarna för att forska om skolors styrning, organisering  och ledarskap i Sverige.
  • Arbeta för att nätverket ska erkännas och tillfrågas när det gäller t.ex. remissyttranden och arbete med policyutveckling som rör skolors styrning, organisering och ledarskap i Sverige.

Nätverkets målgrupp och medlemmar

Nätverkets medlemmar är aktiva forskare och forskarstuderande från olika discipliner och lärosäten men som har inriktningen skolors styrning, organisering och ledarskap gemensamt. Endast de forskare och forskarstuderande som visar aktivt deltagande i nätverkets aktiviteter, eller är aktiva genom vetenskapliga publicering ges tillträde till och medlemsskap i nätverket.

Nätverket riktar sig inte till praktiker, myndighetspersoner och andra som är intresserade av forskningsresultat.  

Nätverkets aktiviteter

Nätverket ordnar en årlig sammankomst för medlemmar. Vid sammankomster kan medlemmarna bland annat samarbeta, opponera, reflektera och delta i olika aktiviteter, vilket kan innefatta att organisera och leda aktiviteter. Dessutom erbjuds digitala seminarier.

Aktiviteter kan innebära att:

  • presentera aktuell svensk forskning genomförd av nätverkets medlemmar, samt diskussion av gjorde presentationer. 
  • delta i aktiviteter som främjar gemensamt lärande kring angelägna frågor
  • engagera sig i frågor om nätverkets syfte och aktiviteter, samt dess organisering och ledarskap
  • delta i och besluta om arbetsgrupper, och redovisa särskilt arbete i arbetsgrupper vid nätverksträffar
  • göra spaningar i politik och omvärld med relevans för nätverkets forskning
  • initiera forskningssamarbeten och konferenssamverkan

Nätverks träffar ska fokusera på aktuell svensk forskning och angelägna frågor för nätverkets medlemmar. Målet är att nätverket har ett sådant upplägg och aktiviteter som man vanligtvis inte får via vanliga forskningskonferenser.

Nätverket ger även ut ett nyhetsbrev. Alla medlemmar är ansvariga för att bidra till nyhetsbrevet som samordningsgruppen sammanställer och presenterar.

Ledning av nätverket

Nätverket leds av en samordningsgrupp som representerar olika lärosäten och består av seniora forskare och doktorander.

Kontaktuppgift:

Helene Ärlestig, Umeå universitet: helene.arlestig@umu.se

Ulf Blossing, Göteborgs universitet: ulf.blossing@gu.se

Jan Håkansson, Högskolan Dalarna: jaha@du.se

Jussara Reis-Andersson, Mittuniversitetet: jussara.reis-andersson@miun.se

Thomas Blom, Karlstads universitet: thomas.e.blom@kau.se

blue and brown steel bridge