Tips och trix för bra diskussioner

Oavsett om du ska hålla i diskussioner i ett fysiskt möte eller digitalt så finns det tips och trix för att göra diskussionerna bättre. Och ju bättre diskussionerna förs, desto bättre resultat får ni i er grupp.

Tips att tänka på innan du ska facilitera en diskussion:
  • Att välja övning: Samarbetshjulet är uppbyggt för att ni ska diskutera igenom de olika modulerna en och en. När ni gått runt hela hjulet kan ni fortsätta ett varv till och utvärdera och revidera det ni tidigare enats om.
  • Du som ska hålla i en diskussion behöver inte ha en viss roll eller en viss förkunskap. Samarbetshjulet är utformad för att alla ska kunna facilitera en diskussion. Känn inte att du måste vara expert på området.
  • Läs in dig på diskussionen genom att ‘gå igenom’ alla moment, se och läsa allt material.
  • Förbered deltagarna genom att prata om kommande diskussion och skicka ut underlag/uppgift/förberedelser i förväg. Att låta deltagarna exempelvis titta på ett filmklipp själva innan, och sedan även i grupp är ett respektfullt och effektivt sätt att skapa förutsättningar för givande och inkluderande diskussioner.
  • Planera för gruppens storlek och hur ni kommer att sitta (ihop, distans, på kontoret/externt etc). Ska teamet delas? Slås ihop med ett annat team?
  • Sätt av tillräckligt med tid. Vissa diskussioner kan innehålla olika starka åsikter och då är det svårt att rusa direkt till ett annat möte.
  • Fundera på hur du kan bygga tillit i gruppen i början av övningen. Att gå igenom samtalsreglerna, ha en gemensam check-in och liknande är bra tips.
  • Gå igenom samtalsreglerna och lägg ifrån er telefon/dator. Diskussionerna påverkas mycket ifall någon ”bara ska svara på ett mail” eller springer ut och in i rummet.
  • Sätt gärna en ram där du förklarar syftet med Samarbetshjulet och diskussionen: Samarbetshjulet syftar till att skapa förutsättningar att från olika perspektiv och på olika sätt lära oss mer, reflektera och arbeta med digital arbetsmiljö på ett strukturerat sätt.
  • Använd varierade metoder för att låta alla komma till tals (diskutera två och två, ta en runda där alla som vill får säga något, tänka var och en och sen skriva ner på lappar som en redogör för etc.).
  • Våga, på ett respektfullt sätt, avbryta individer som tar mycket plats på bekostnad av andra och ge plats åt individer som inte tagit så mycket plats. Innehållet i övningarna ställer högre krav på en att “leva som en lär” även om det alltid borde vara viktigt. Ett sätt att göra detta på är till exempel att säga “Är det någon som inte sagt så mycket än som vill dela sina tankar?”
  • Var nyfiken och uppmuntra till nyfikenhet – lägg ingen personlig värdering/åsikt i deltagares påståenden utan be dem istället utveckla för att förstå. Tänk dock på att även nyfikenheten har gränser, en kan till exempel inte ställa alltför personliga frågor bara för att en är nyfiken. Här kan du som facilitator göra stor skillnad i gruppen!
Tips för dig som jobbar med Samarbetshjulet på distans via video/onlineverktyg:
  • Be samtliga deltagare ha sin kamera på så att ni kan se varandra, det underlättar att kunna se ansiktsuttryck och kroppsrörelser för att skapa ett tryggt samtal.
  • Be samtliga deltagare att stänga av mikrofonen när de inte pratar, för att undvika att onödiga bakgrundsljud stör.
  • Digitalt kan andra sätt användas för att fördela ordet, exempelvis att skriva i möteschatten eller handuppräckningsfunktion. Hitta det som funkar bäst för er.
  • Be samtliga deltagare koppla upp sig individuellt, dvs i varsitt rum/dator även om de är på samma ställe, så att alla deltar på samma villkor.
  • Se till att det digitala mötet inte spelas in.
  • Genomför diskussionerna i något mindre grupper digitalt än vad som rekommenderas för fysiska möten. Om ni använder ett system som möjliggör att dela upp i mindre ”rum”, kan den funktionen med fördel användas under diskussionsdelar om ni är mer än fem deltagare.
  • Be gärna deltagarna ta del av materialet innan övningen så att de är väl förberedda.
  • Om punkten förstå innehåller en film kan det vara bra att be samtliga deltagare titta på filmen separat i sin egen webbläsare, om du känner dig osäker på överföringen när du delar filmen i videomötet.  Tänk på att alla deltagare bör stänga av sin mikrofon i samtalet så att ljudet från filmen inte ekar hos alla.