Moduler Planera Samtalsregler Tips och trix Till kau.se

Diskutera

666

Här finns diskussionsfrågor inom området “Arbetsform och möten”.
Använd gärna wordmallen som finns tillgänglig, men egentligen spelar det ingen roll hur dokumentationen sker. Det viktiga är att deltagarna förstår att och hur dokumentationen ska göras. Genom att skriva ner skapas möjligheter till samsyn och uppföljning.

Se diskussionsfrågorna som en utgångspunkt och lägg till/ändra frågeformuleringar utifrån vad er grupp behöver diskutera.


Frågor om arbetsform

Hur ser jag på möjligheten att arbeta viss del på distans? Vad vet jag om hur mina kollegor vill arbeta? Kommer våra beslut påverka gruppens arbete?

Ska vi bestämma speciella dagar när hela teamet är på plats? Vilka dagar? Vad ska vi då prioritera för arbetsuppgifter/aktiviteter? Varför?

Ska vi bestämma vissa dagar när hela avdelningen/ institutionen är på
plats? Vad ska vi då prioritera för arbetsuppgifter/aktiviteter? Varför?

Hur ska vi visa för varandra vilka som är på plats och vilka
som jobbar på distans?

Ska vi visa för varandra inom avdelningen,
institutionen eller för alla på Kau? Hur ska vi göra detta?

 

Lyssna på varandra, diskutera och dokumentera vad ni kommer fram till.

 


Frågor om möten

Vilken typ av möten tycker jag är lämpliga att ha digitalt? Varför?
Vilken typ av möten tycker jag är lämpliga att ha på
plats på Kau? Varför?

Vilken mötesform ska vi välja för olika former av möten?

Vad är viktigt för mig vid digitala möten? Hur ska jag synliggöra att jag vill ha ordet? Kamera och mikrofon – ska de vara på eller av?

Hur ska vi agera vid möten där inte alla är på plats, t.ex. om någon uppvisar förkylningssymptom och arbetar hemifrån? Ska vi
boka specifikt mötesrum med anpassad teknik? Finns
teknikstödet vi behöver? Ska alla delta via zoom? Ska personen som inte är på plats inte delta i mötet?

 

Lyssna på varandra, diskutera och dokumentera vad ni kommer fram till.


Övning

Övning för att öppna upp för diskussioner om hur olika perspektiv som kan finnas inom en grupp. Ett tips är att tillsammans se filmen “Var går gränsen mellan jobb och fritid” som ni hittar under fasen förstå.

Gör övningen