Agnes Agardson

I tidigare stadier av detta projekt har en maskin framtagits, men för att göra denna maskin användarvänlig måste man komma på ett sätt hur denna maskin kan implementeras i användarens vardag och arbete på ett bra och smidigt sätt.

Projektet utförs i samarbete konsultbolaget Rejlers på uppdrag av ett av deras samarbetsföretag. I tidigare stadier av samarbetet med detta företag har en maskin framtagits och detta uppdrag handlar om en vidareutveckling inom samma område. Syftet med projektet är att skapa en lösning på hur man kan implementera denna maskin i en bil och anpassa denna efter användarens behov och önskemål.

Fokus i projektet låg därför mycket på användaren för att kunna basera alla val på ett sätt som skulle gynna denne. Observationer och intervjuer gjordes på ett studiebesök på en hovslagarutbildning för att skapa sig en bättre bild om hur användarens vardag såg ut och vilka problem de stöter på. Hovslagare specifikt har en otroligt dålig ergonomisk arbetssituation som konfirmerades av både litteraturstudier samt användarundersökningar. Detta gjorde att projektets fokus låg på att försöka att förbättra deras ergonomiska situation genom att utveckla en produkt som bidrar till god arbetsställning med små risker för belastningsskador.

Projektet resulterade i ett konceptförslag av ett maskinstativ som presenteras främst via en CAD-modell men också med hjälp av skisser och en enkel fysisk prototyp. Detta konceptförslag löser projektets huvudsakliga problemformulering samt uppfyller samtliga förutbestämda krav. Lösningen innebär en grund, gjord av bockad plåt av rostfritt stål som fästes i golvet på lastutrymmet i en skåpbil. I denna grund kan skenor fästas på olika höjder för att anpassas efter användarens längd och placering av produkten, i skenorna fästs sedan i sin tur en platta som maskinen är fastsatt i. En låsfunktion hindrar lösningen från att röra sig in till infällt läge samt gör att lösningen kan dras ut i flera lägen, ett “användarläge” där maskinen endast dras ut tillräckligt för att möjliggöra användning och ett så kallat “serviceläge” där maskinen dras ut maximalt för att möjliggöra underhåll.

Som argument för det valda konceptet gjordes hållfasthetsberäkningar genom FEM, handgjorda hållfasthetsberäkningar, ergonomisk analys samt en kostnadskalkyl.